Jump to content

johanngj

Members
  • Content Count

    226
  • Joined

  • Last visited

About johanngj

  • Rank
    Kaptein

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW E61 520D LCI

Recent Profile Visitors

1207 profile views
  1. Sjekk også avlesningen live av eksos trykk. Kan jo også være at eksos trykkmåleren tuller og derfor sender bilen i nød modus. Hva gjelder turbotrykkfeilkoden, er andre bedre egnet til å uttale seg. Tipper en av forslagene vil være å sjekke etter vakuumlekkasjer.
  2. Når du aktiverer/ber om regenerering av kan du også lese av hvorvidt den faktisk blir aktivert eller ei. Er et eget felt under live data for avlesning av status. Har du sjekket at kjølevanntemperaturen er høy nok til at den faktisk kan regenerere?
  3. Glem 520d uansett om e6x LCI eller f1x. N47 med registerproblematikk og «liten» girkasse ville jeg hoppet over. Hvis e6x LCI så ta 530d. 525d har den lille girkassen fra 520d. 530d holder seg bra i pris. Fjern egr termostat, dpf, og bytt veivhusvventilsjon, så har du pålitelig og trimmevennlig utgangspunkt. En tidlig 525d fra f1x (overgang i 2011) vil gi deg n57 rekkesekser, men etter 2011 har 525d blitt endret til en oppjazza n47. Både n47 og n57 har Bosch cp4 høytrykkspumper som koster deg dyrt når de ryker, kontra m57 motoren i 530d og 525d i e6x LCI som har cp3 pumpe som ved et evt havari er mye enklere. Min drøm ville vært en e6x 530d uten xdrive.
  4. johanngj

    E61 partikkelfiltre

    Har du kodet inn at du har byttet filter?
  5. Sant nok. Men multirem og strammer er kun 80.000 gamle. Bilen har nå samme tikking som før første registerjobb!
  6. Har 520D automat med N47A og fikk komplett registerbytte på «kampanjen» for noen år tilbake. Da ble det konstatert alvorlig strekk i kjedet. Dette skjedde ved 120.000km. Etter å ha lært/lest om N47 byttet jeg defor olje hver 15.000 isteden for BMW sitt anbefalte 30.000 intervall. Jeg har 5 oljeskift fra 120.000 til dagens 200.000. Nå virker det jammen meg som om jeg har fått slakt kjede igjen! Legger ved videofil med lyd. Noen som er enige i at det høres ut som kjede? Har byttet olje/filter selv og har bare kvitt på delene. Blir ikke overrasket om BMW nekter noe skyld ettersom jeg ikke har komplett servicehefte, men har gjort dette selv. IMG_2463.MOV
  7. Handlet der flere ganger da jeg hadde MB. Ingen dårlige opplevelser.
  8. Fikk mine kjeder+strammer byttet på merkeverksted på såkalt »teknisk kampanje». Det var riktignok noe jeg hadde snust opp via forum at dette eksisterte for n47a. Ingen som kom løpende etter meg akkurat Så null kroner. Turbo gikk fløyten 5000km tidligere, altså på 115.000. Hør med BMW om du fortsatt kan få utbedret kjedene hos dem til redusert pris. (Gratis)-«Kampanjen» er nok over, men biler som har vært reparert og servet på merkeverksted, har i allefall ifølge tidligere tråder på forumet fått noe goodwill av BMW på en slik jobb.
  9. Det er en oppfatning blant flere at hyppige oljeskift øker levetid på både register og turbo. Har byttet hver 10-15.000 km etter at både register og turbo tok kvelden på min n47a.
  10. Jeg ville kanskje tenkt at en e91 med n47 og 260.000 på telleren er såpass lite verdt at en full registerjobb med motor ut, nok ikke er verdt det. Dieselpumpe og dpf er jo også nærme livets slutt, så du har i mine øyne mange store utgifter foran deg om du ønsker å holde bilen på veien. Kjør til det smeller. Bytt olje hyppig.
  11. Sjekk flettet jordingdkabel til motor. Kanskje den er irret/dårlig kontakt. Begynnende tretthetsbrudd?
  12. Mye nyttig lesing her! Finnes det noe offisielt tall på hva maksimalt overførtbart moment er (på ny kasse)? Da tenker jeg som TRF skisserte med null friksjon på bakhjulene. Har sett flere steder at opphenget/noen fôringer kan begynne å flekse for mye hos momentsterke biler. Det selges er forsterket opplagring for fordelignskassen. Har du noe synspunkt på dette?
  13. Det neste blir registerhavari da du har n47a, og deretter ryker dieselpumpen din cp4. Overlever du disse to, så blir neste på listen fordelingkassen grunnet ujevn dekkslitasje. Du bare spurte
  14. Register er obs, og sjekk om dieselpartikkelfilteret er byttet. Dette har en forventet levetid på 200.000
×
×
  • Create New...