Gå til innhold

Active steering Aktuator hsr BMW F10


Bmw Halden
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Rhavn skrev:

Da har jeg også fått byttet desse foringene på min HSR aktuator. 

Jobben med å få ut selve aktuatoren er som sagt tidligere i tråden, veldig kronglete men ikke umulig. 

En ting som hjalp veldig under demontering var å bruke jekkestroppe mellom bakhjula slik at de stod rettet inn mot senter av bilen. Da får man frigjort lenkearmene på begge sider av aktuatoren lettere. ( Boltene i hver lenkearm må selvsagt demonteres først) 

Jeg kjøpte 3d printa plastforinger og monterte dem med molybden fett etter grundig rengjøring. 

Jeg var ekstra nøyen på å montere alt tilbake i samme posisjon og slapp unna feilkoder og feil hjulstilling.

Foreløpig ser alt bra ut, men tiden vil vise om det holder med nye 3d printa plastforinger. Satser på det går bra. 

20220318_155937.jpg

20220129_121114.jpg

20220318_120250.jpg

Se der så utrolig bra. At en kan 3D printe plastforinger er jo imponerende. Gratulerer med sparte penger. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker, absolutt verdt å gjøre selv.

Jeg vet det er mange som lurer på hva målene er på disse foringene, så jeg legger ved et bilde av et kjapt måle-utkast jeg og en kompiss tok på forhånd. 

Jeg kan IKKE garantere at disse målene er 100 % nøyaktige men det er ivertfall noe å gå ut i fra om man skal lage egne foringer i bronse/ messing. Målene er i mm.

20220203_194941.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei Rhavn, 

Jeg planlegger samme jobb på min bil da det er mye knirking hos meg også. 

Utrolig at det ikke finnes spareparts til disse og at det er meningen å bytte hele uniten når det ofte er en easy fix. Har forsøkt å få tak i nye foringer så langt uten hell.

Takk til alle som har delt sine erfaringer i denne tråden. Det er helt topp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å dele enda en erfaring med HSR actuatoren.

Fikk av og til " steering fault" i dash. Varierte veldig hvor ofte jeg fikk feilmelding. Jeg bare slettet kodene i ISTA og kodet opp " start-up HSR" hver gang. Etter hvert prøvde jeg flere ting i ISTA som actuator-test etc. Alt uten hell.

Plukket ned actuatoren igjen og fant ut at det ene endestykket ikke var helt i vater med det andre endestykket.  ( Se vedlagte bilder)

Ved hjelp av kryss-laser fikk jeg rettet opp endestykkene slik at de står mest mulig på linje, og monterte tilbake actuatoren. (Skal være mulig å se forskjell på før og etter bildene)

Nå har det gått et par uker og ingen feilmeldinger. ( Bank i bordet 😇)

Så tips til dere som skal gjøre samme jobb. Husk å montere alt tilbake i samme stilling. 

20220427_133914.jpg

20220427_145521.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
På 20.3.2022 den 23.46, Rhavn skrev:

Takker og bukker, absolutt verdt å gjøre selv.

Jeg vet det er mange som lurer på hva målene er på disse foringene, så jeg legger ved et bilde av et kjapt måle-utkast jeg og en kompiss tok på forhånd. 

Jeg kan IKKE garantere at disse målene er 100 % nøyaktige men det er ivertfall noe å gå ut i fra om man skal lage egne foringer i bronse/ messing. Målene er i mm.

20220203_194941.jpg


har du mulighet til å sende meg filen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hei! 

Jeg har nylig overhalt aktuatoren på min F01 men jeg står nå litt fast. Selve overhalingen var egentlig en fin jobb og alt gikk etter boken. Har montert alt tilbake og tatt oppstart men hjulene står et par grader mot venstre.

Har tatt HSR startup prosedyre med ISTA samt HSR function test. Begge deler fungerte fint på første forsøk men hjulene står fortsatt litt mot venstre.
Er det noen plass i ISTA man kan justere aktuator center pos manuelt? Altså at man flytter midtpunktet ene eller andre veien? Klarer ikke se at jeg har gjort noe mekanisk feil som kan resultere i så stort mekanisk avvik. Har kun demontert endelokk og fått laget nye foringer. Har ikke demontert selve akslingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei dere!
Er det noen av dere her inne som lager plastikk delen som magneten skal være i og den foringen? Plast eller messing.
Send meg gjerne en PM om dere kan 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei på dere :) Forsøker meg på denne gamle tråden - kanskje noen har nyttige tipps ..):

Har fått varsellamper om at aktiv styring, stabilitetskontroll og annet er ute av funksjon etter at aktuatoren / styresnekka ble montert på plass igjen. Rattet er også feil ved rettfram kjøring. På  et "ikke merkeverksted" som går for å være dyktige på BMW - sier de at de ikke får kontakt med aktuatoren og derfor ikke kan få utført kalibrering. Noen som har hørt om det før eller har en løsning på hva som bør gjøres ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...