Gå til innhold

Active steering Aktuator hsr BMW F10


Bmw Halden
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Slakk eller ulyd i active steering bakaksel ble jeg fortalt at her var det kun ny enhet som var løsningen.

Prisen på denne ny ferdig montert var 23.000.- delen koster fra14000-17000.- 

Et tips: Den går og reparere for noen 100 lapper- bare et tips...

Skal legge ut bilder og en liten video når jeg får mikset det i rett rekkefølge.. 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei,

helt supert om du får tid til å legge ut noen bilder eller en video, men har du mulighet til å gi noen hint om hva som bør gjøres? Antar enheten uansett må skrues av bilen, hvilket jeg oppfatter at er en del jobb - for å komme til, samt at firehjulskontroll må gjennomføres i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, bimmerto skrev:

Hei,

helt supert om du får tid til å legge ut noen bilder eller en video, men har du mulighet til å gi noen hint om hva som bør gjøres? Antar enheten uansett må skrues av bilen, hvilket jeg oppfatter at er en del jobb - for å komme til, samt at firehjulskontroll må gjennomføres i etterkant?

Ops det har jeg jo helt glemt bort. Takk for påminnelsen. Kommer om litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 0.36, Bmw Halden skrev:

Hei.

Slakk eller ulyd i active steering bakaksel ble jeg fortalt at her var det kun ny enhet som var løsningen.

Prisen på denne ny ferdig montert var 23.000.- delen koster fra14000-17000.- 

Et tips: Den går og reparere for noen 100 lapper- bare et tips...

Skal legge ut bilder og en liten video når jeg får mikset det i rett rekkefølge.. 

Jan

IMG_5531.thumb.JPG.d258b7839693c6ae854b789f8b57b2c8.JPGDemontering av HSR er bare ren skruing og ingen problem eller vannskelig.InkedIMG_2367_LI.thumb.jpg.ece18e64f8670de89ba018e4c941d34a.jpgDenne bryter og innedel må demonteres først så innedel ikke ryker.

IMG_5532.thumb.JPG.ca13e9ec0661b4419e6a548e1681de18.JPG

Min sprakk da jeg ikke helt hadde skjønt dette men fikk reparert den enkelt-IMG_5543.thumb.JPG.61c87e3f3bb27de7dc4273f68b1d29af.JPG

Resultat om men ikke demonterer den. 

IMG_2368.thumb.JPG.086250324b703b73bd983911e51206cd.JPG

Så er det viktig at når styresnekke tas ut må den være i 0 stilling- Mål da ut hvor langt styrearmer er montert (Skyvelære begge sider)og det samme med styrehylse som styrearmene er skrudd i.

InkedIMG_2362_LI.thumb.jpg.9c3ea28d6aed7d8ea802043a51adeec5.jpg

Dette målet må også tas for og forsikre se om at styresnekke står i 0,

IMG_2356.thumb.JPG.345d1c3a4bf9fb7eebd453135017b85c.JPG

Så er det bare og skru av h.styrearm holder og la den venstre sitte på og demontere ut senterbolten- se bilde.

IMG_2358.thumb.JPG.9405ad61953eeb138851f7db90789c64.JPG

På min bil var det slakke foringer som var problemet og dette fikset vi med og dreie nye i messing med 2 hundredels klaring og montert med molybden fett fra biltema. lykke til folkens-. Det er bare og spare nesten 20.000.- og gjøre dette selv. 

legger med alle bildene...

 

IMG_5535.JPG

IMG_5536.JPG

IMG_5537.JPG

IMG_5538.JPG

IMG_5540.JPG

IMG_5541.JPG

IMG_5542.JPG

IMG_5544.JPG

IMG_5545.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svært godt beskrevet operasjon. Basert på hvordan min bil lager lyder, tipper jeg det er slitte foringer her og. De så veldig fine ut de som du hadde fått dreid. - Må prøve å få laget meg noe slikt jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, scoot skrev:

Morsomt å se at du har beveget det inn her med all din kunnskap Jan Magne. :-)

 

-Magnus

Så koselig da Magnus. Det er vanskelig og forklare enkelt kjenner jeg. Det er jo dette som er morsomt som mekaniker.

og reparere noe som andre ikke vil gjøre, og samtidig spare 22500.-  Deilig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har fulgt beskrivelsen din, og fikk laget meg nye forringer. Har nå montert enheten tilbake, men får melding om integral active steering defective... ...steering wheel or rear wheels might be out of position. - kan dette skyldes at jeg har vært for unøyaktig i sammenskruingen av enheten? Fikk du denne melding også? Antar kalibrering må til foran og bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bimmerto skrev:

Har fulgt beskrivelsen din, og fikk laget meg nye forringer. Har nå montert enheten tilbake, men får melding om integral active steering defective... ...steering wheel or rear wheels might be out of position. - kan dette skyldes at jeg har vært for unøyaktig i sammenskruingen av enheten? Fikk du denne melding også? Antar kalibrering må til foran og bak

Hei: Ja alfa og omega her er at alt skal stå på eksakt den samme stedet ved montering som ved demontering. Da hadde du sluppet alt feil varsel - vel om merker at den ikke hadde feilvarsel før demontering. Jeg mener det er veldig viktig at styreenhet står helt i midten så utslag h og v blir likt. Det var leit og høre. Du kan jo prøve og ta en ny sentrering?? 
Om du får magnetbryteren i senter kanskje  den godtar den da??  Du hadde sluppet alt av justering også om sentrering funker. 
Jeg holder tomler for deg. Ikke gi deg. Dette klarer du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, glemte å følge opp her. Anvisningene dine fungerte helt utmerkerket. Jeg hadde, som du indikerte, en feilmelding på active steering som kom nå og da, før jeg byttet forringene. Imidlertid, etter ha motnert styreenheten tilbake, var det kun en reset / initiallization av enheten i ISTA som skulle til.

- Takk for tomlene, dette gikk strålende. - og takk for supporten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei! Jeg må gjøre dette med min F11 nå, feilmelding og slakk. Har begynt å demontere nå, men får ikke løsnet de to mutrene oppe på traversen.. noe triks på å få ned hsr aktuator uten å slippe ned hele bakstillingen?? Hvordan gjorde dere det?

Hadde satt veldig stor pris på å få litt tips her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Jeg har utført samme reparasjonen på min bil. Erfaringen er at skrujobben er kronglete, men det går uten spesialverktøy.

Noe av det vanskeligste var å finne noen til å lage nye foringer. Maskinverksteder som dreier slike foringer vokser dessverre ikke på trær lenger. Jeg vil også anta levetiden til aktuatoren er mye lenger etter bytte av foringer enn før bytte av foringer. Problemet på min bil var at det har kommet vann mellom godset og plastforingene. Aluminiumet korroderer og presser da på foringen som klemmer rundt akslingen og forårsaker knirking. Dette vil nok ikke skje med bronesforingene, men jeg la godt med Fluidfilm der mansjettene slutter rundt aksling og gods for å forhindre vanninntrenging.

Jeg valgte å kun ta av "lokkene" der foringene sitter og demonterte ikke hele aktuatoren. Da målte jeg ikke avstandene fra godset til enden av akslingen. Men, maskinverkstedet må ha dreid på akslingen for etter montering på bil fikk jeg ikke noe feilmelding, men rattet var skjevt når bilen gikk rett. Dette løste seg med en 4-hjulskontroll på et godt BMW verksted. For disse bilene er det bestemte prosedyrer for 4-hjulskontroll, der rattsensor osv skal være i en bestemt posisjon. Med andre ord har de paralellforskjøvet forhjulene slik at de går rett når bakhjulene går rett.

 

Det var enkelt å ikke demontere aktuatoren i sin helhet, men det kan være lurt å kontrollmåle likevel slik at det ikke er noen som dreier akslingen en omdreining slik at bakhjulene står skjevt etter remontering. All honnør til trådstarter som hjelper andre med å spare betydelig med penger på en reparasjon. Skrujobben er kronglete, men med pågangsmot og masse banning får en det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...