Jump to content
andbro

BMW E61 520d strøm problem/ tapper strøm

Recommended Posts

Kjøpte nylig en 2006 E61 520d som tapper mellom 2-4ah når den er parkert, låst å skal være i hvilemodus. Jeg sjekket motorstyringa (DDE) , og der var det mye irr på flere pins på den nederste minste kontakta. Det har åpenbart vært fukt i denne boksen. Jeg pusset rein alle pins og inni kontakta, men det utgjorde ingen forskjell. Diverse sensorer på motoren surrer og lager lyd, så motorstyringa er våken. 

 

En annen ting jeg ser, er at start/stopp knappen lyser hele tiden, men blinker til ca hvert 10. sekund når bilen er parkert og låst. Dieselpumpa i tanken lager også en lyd, den starter i et øyeblikk (0,1sekund) omtrent samtidig som startknappen blinker. 

 

Jeg ser for meg at det er motorstyringa som har fått innvendige skader fra vann, og at den trigger disse feilene. Jeg sjekka også CAS modulen, og den var datostemplet 28.1.2019, så antar at den er helt ny. 

 

Verdt å nevne at bilen fungerer uten feil når motoren går. Ingen feilmeldinger eller lamper som lyser. Eneste at klokke, forbruksmåler og trip nullstilles når den har stått parkert. 

 

Om jeg må bytte motorstyring, hva er beste og rimeligeste løsning? 

Håper noen kloke hoder har innspill!

Edited by andbro
skrivefeil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ting jeg har sjekket:

- Koblet ut IBS sensor

- Målt med tangamperemeter og funnet ut at strømmen trekkes fra hovedplusskabel til motorstyring

- Koblet av motorstyring helt, men dieselpumpa pulserer forstsatt et øyeblikk med samme intervall, det samme med lys i startknappen. 

-Bilen er ellers 100% original. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, men nå har ikke denne bilen comfort access.

 

Update: Når jeg tar ut sikring "(10A) Datalink connector (DLC),data bus connection " slutter startknappen å lyse etter ca 10 sekunder, som den skal, men motorstyringa surrer fortsatt. Om jeg i tillegg kobler ut hovedrele til motorstyringa, har jeg bare 0,04 ah strømtrekk, som jeg vill tro er normalt.

Jeg kan starte bilen uten denne sikringen, men jeg får feilkoder på alt mulig, og vindusviskeren begynte å leve sitt eget liv. 

Edited by andbro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det virker som at du har klart og isolere strømtyven her. For meg høres det ut som at modulene ikke går i sleep mode men konstant "vekker seg opp igjen". Det er også en god konklusjon viss du har funnet eiring på styreenhet at dette er en veldig aktuell synder. Ved vannskader på kretskort fungerer den ikke som normalt og vil generere mange "ulogiske" feil. Mulig å finne noen moduler på ebay som ikke koster skjorten? eller eventuelt låne fra en tilsvarende bil? Mulig disse må kodes med serienummer men tenker at de fremdeles skal gå i sleep mode så du får sjekket at strømtyven er isolert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ble dette problemet opplyst når du kjøpte bilen? Hvis andre moduler nylig er byttet, visste kanskje tidligere eier om dette? Skrev at du nylig hadde kjøpt den, kjedelig å få en sånn start med ny bil. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

vill nesten tro at det skulle løse seg med å bytte DDE da ja. 

 

Jeg får brukt DDE til ca 2500kr til og med på Schmiedmann. Men har hørt noe om at det ikke er mulig å synke den ned en annen startsperre (CAS modul). Har noen gjoer dette før, å montert brukt DDE, og fått den kodet? 

 

Jeg var opplys om at den trekker strøm da jeg kjøpte bilen, så jeg fikk den mye billigere en de normalt ligger. Så alt er på det reine sånn sett. Storfornøyd med bilen ellers. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...