Gå til innhold

BMW E61 520d strøm problem/ tapper strøm


andbro
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en 2006 E61 520d som tapper mellom 2-4ah når den er parkert, låst å skal være i hvilemodus. Jeg sjekket motorstyringa (DDE) , og der var det mye irr på flere pins på den nederste minste kontakta. Det har åpenbart vært fukt i denne boksen. Jeg pusset rein alle pins og inni kontakta, men det utgjorde ingen forskjell. Diverse sensorer på motoren surrer og lager lyd, så motorstyringa er våken. 

 

En annen ting jeg ser, er at start/stopp knappen lyser hele tiden, men blinker til ca hvert 10. sekund når bilen er parkert og låst. Dieselpumpa i tanken lager også en lyd, den starter i et øyeblikk (0,1sekund) omtrent samtidig som startknappen blinker. 

 

Jeg ser for meg at det er motorstyringa som har fått innvendige skader fra vann, og at den trigger disse feilene. Jeg sjekka også CAS modulen, og den var datostemplet 28.1.2019, så antar at den er helt ny. 

 

Verdt å nevne at bilen fungerer uten feil når motoren går. Ingen feilmeldinger eller lamper som lyser. Eneste at klokke, forbruksmåler og trip nullstilles når den har stått parkert. 

 

Om jeg må bytte motorstyring, hva er beste og rimeligeste løsning? 

Håper noen kloke hoder har innspill!

Endret av andbro
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting jeg har sjekket:

- Koblet ut IBS sensor

- Målt med tangamperemeter og funnet ut at strømmen trekkes fra hovedplusskabel til motorstyring

- Koblet av motorstyring helt, men dieselpumpa pulserer forstsatt et øyeblikk med samme intervall, det samme med lys i startknappen. 

-Bilen er ellers 100% original. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, men nå har ikke denne bilen comfort access.

 

Update: Når jeg tar ut sikring "(10A) Datalink connector (DLC),data bus connection " slutter startknappen å lyse etter ca 10 sekunder, som den skal, men motorstyringa surrer fortsatt. Om jeg i tillegg kobler ut hovedrele til motorstyringa, har jeg bare 0,04 ah strømtrekk, som jeg vill tro er normalt.

Jeg kan starte bilen uten denne sikringen, men jeg får feilkoder på alt mulig, og vindusviskeren begynte å leve sitt eget liv. 

Endret av andbro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som at du har klart og isolere strømtyven her. For meg høres det ut som at modulene ikke går i sleep mode men konstant "vekker seg opp igjen". Det er også en god konklusjon viss du har funnet eiring på styreenhet at dette er en veldig aktuell synder. Ved vannskader på kretskort fungerer den ikke som normalt og vil generere mange "ulogiske" feil. Mulig å finne noen moduler på ebay som ikke koster skjorten? eller eventuelt låne fra en tilsvarende bil? Mulig disse må kodes med serienummer men tenker at de fremdeles skal gå i sleep mode så du får sjekket at strømtyven er isolert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vill nesten tro at det skulle løse seg med å bytte DDE da ja. 

 

Jeg får brukt DDE til ca 2500kr til og med på Schmiedmann. Men har hørt noe om at det ikke er mulig å synke den ned en annen startsperre (CAS modul). Har noen gjoer dette før, å montert brukt DDE, og fått den kodet? 

 

Jeg var opplys om at den trekker strøm da jeg kjøpte bilen, så jeg fikk den mye billigere en de normalt ligger. Så alt er på det reine sånn sett. Storfornøyd med bilen ellers. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...