Gå til innhold

Koding av brukt ABS fra E87 LCI til E87


KimHe
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Prøver å hjelpe broren min med programmering av en brukt ABS som skal kodes til bilen hans. Har funnet ut at ABS-pumpa har ZB-nummer 6789301 og satt tidligere i en bil med FG-nummer E413235 (E87 LCI 118d 09/2009). Broren min sin BMW har FG-nummer PT47130 (E87 116i 11/2004). Ifølge ETK skal de to bilene ha forskjellige ABS-pumper, men kan det allikevel være mulig å kode den riktig?

Har kjøpt INPA kabel og prøvd å kode med den virtuelle maskinen som ligger på jottacloud, men får noen feilkoder på at filer mangler. Vet ikke om det er pga jeg har plassert SP-daten filene for E89 feil, eller om det tyder på kompatibilitetsproblemer.

Eventuelt, er det noen i nærheten av Asker som kan hjelpe med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken feilkode ligger i den gamle?
Er det intern trykkfeil?  "internal pressure fault"

Hvis så er tilfelle så kan "hjernen/elektronikken" fra den gamle flyttes over på den nye og du slipper koding.
Jeg har gjort dette 2 ganger på E9x biler (som i grunn er samme bil) Men selvfølgelig da bare om det er det som er feilen.
Som er en veldig vanlig feil på E8x E9x ABS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Tyggern skrev:

hvilken feilkode ligger i den gamle?
Er det intern trykkfeil?  "internal pressure fault"

Hvis så er tilfelle så kan "hjernen/elektronikken" fra den gamle flyttes over på den nye og du slipper koding.
Jeg har gjort dette 2 ganger på E9x biler (som i grunn er samme bil) Men selvfølgelig da bare om det er det som er feilen.
Som er en veldig vanlig feil på E8x E9x ABS

ABS-en er allerede byttet ut. Har ikke feilmeldingen han fikk før den ble byttet dessverre. Nå sitter den brukte ABS'n i bilen, men bilen kan ikke kommunisere med den.

Den gamle ABS-en har ikke broren min lenger.

10 minutter siden, Otis skrev:

Jeg kan bistå med å sette opp INPA korrekt over Team Viewer feks om det er ønskelig.

Takk for tilbudet. Sendte deg PM :)

 

Endret av KimHe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Men rart at ikke den nye ABS modulen ikke svarer da. Fikk du kommunikasjon med den gamle ABS modulen?

Problemet er vel at den tror den sitter i en bil med EG-nummer E413235 ? Ordla meg kanskje litt feil. Bilen får jo kommunisert med den i måten at jeg kan lese av EG-nummer og ZB-nummer, etc, men varsellampene lyser og funksjonen uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, riktig ja. Litt feil ordvalg ja :)

Høres overkommelig ut, vil jeg tro. I verste fall må vi bruke winKFP for å oppdatere med rett ZB nummer, men satser på at NCS fikser det godt nok. Da vil nok VIN være feil, til det fikses. Men tror ikke det skal bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte å få WinKFP til å fungere med eldre SP-Daten, så riktig VIN er nå kodet i ABS-n. Selvfølgelig har jeg møtt et nytt problem. Legger ved noen bilder av forskjellige vinduer og til slutt feilkoden i NCS-Expert når jeg prøver å kode etter å trykke "Execute job". 

image.thumb.png.284afe9ca345eaf34055f07f280219cf.pngimage.thumb.png.af5a297995f19cc72c93e7a8cea16d0e.pngimage.thumb.png.f24c65750d3bd3202feba607343e2a3e.pngimage.thumb.png.95e9cfa953936c1c755eb75c32132cd6.png

Error.log:
 

Sitat

[14:11:32.367] [2020-04-18] [SERIE]   2060   PABD/CABD     A_E65.IPS             Cod   365
[14:11:32.367] [2020-04-18] [SERIE]      Coding erroneous (general)  DSC_87, C_C_AUFTRAG: ERROR_ECU_CONDITIONS_NOT_CORRECT_OR_REQUEST_SEQUENCE_ERROR

[14:11:32.480] [2020-04-18] [SERIE]   2060       Error    COAPI2.CPP    coapiRunCabd     6
[14:11:32.480] [2020-04-18] [SERIE]      Coding erroneous (general)  SG_CODIEREN

 

Endret av KimHe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Otis skrev:

Googlet litt og det kan se ut som feil/gamle dagen filer. Har du oppdatert NCS med andre filer?

Fant det også. Prøvde både med daten filene fra shawnsheridan (v67.1) og med v39. Etter jeg hadde prøvd de to så kopierte jeg filene manuelt som NCS Expert skulle skrive fra for kodingen på DSC enheten, og limte de inn manuelt også. Ingenting hjalp.

Prøvde også å kode med ISTA-P etterpå, men programmet insisterte på at jeg måtte erstatte DSC enheten før den kunne kode enheten. Samme problem som jeg hadde før jeg innså at jeg måtte bruke NCS og WinKFP til å programmere/kode brukte deler.

Endret av KimHe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg er ikke så bevandret i tool32, men det skal kunne gjøre endel ting. Kanskje du bør utforske det?

Såenge man ikke har rett dagen filer for aktuell zb nummer så blir det vanskelig. Men man skulle jo tro at du hr rett daten med v39, da der stemte jo zb nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...