Gå til innhold

Diagnose partikkelfilter feil. DPF - LMM


gamor69
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er noen i forumet i Drammen området, som har diagnoseutstyr for å sjekke min X3 E83 2007 for å bekrefte om det er partikkel filter eller luftmassemåler som er feil?

Fikk med en enkel kode leser disse:

P3263

480A

481A

 

Takker veldig hvis noen kan hjelpe meg.

 

Gamor69

Endret av gamor69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2020 den 10.32, gamor69 skrev:

Hei

 

Er noen i forumet i Drammen området, som har diagnoseutstyr for å sjekke min X3 E83 2007 for å bekrefte om det er partikkel filter eller luftmassemåler som er feil?

Fikk med en enkel kode leser disse:

P3263

480A

481A

 

Takker veldig hvis noen kan hjelpe meg.

 

Gamor69

ISTA-D er tingen. Håper noen i nærheten har tilgjengelig ISTA og kan hjelpe.
 

Men uansett så selv om det kommer feil med DPF, så er det ikke sikkert at det er det.
Den store gjengangeren er EGR og igjensoting av innsuget. Har du N- eller M-motor?
2008 er vel tiden kommet for N-motorene? Disse er ikke like enkelt å blokke EGR, men har du M-motor så anbefaler jeg blokking av EGR for å hindre igjenkoksing av innsuget. Dessuten så sotes også trykk-sensoren(MAP) på innsuget også igjen og bilen for feile verdier på lufttrykk og dermed kan trigge DPF-feilkode.

Så har du ikke oppgitt km-stand. Jeg mener å ha hørt at på BMW så vil man automatisk får feilkode på DPF hvis bilen passerer 200000km. BMW mener at DPF har kun levetid i 200k km.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei og takk for svaret.

Jeg har ifolge data motor type M47/T2 Og jeg byttet DPF.  Så DPF er helt ny.

 

Gammel var helt tett og bilen begynte å gå etter bytting av filter men problemet nå er at når jeg starter bilen og den er kald da går det som det skal med masse krefter men etterhvert og når bilen blir varmt, da begynner det å miste krefter og går i nødprogram som begrenser til kun 2000 omdreninger. Motorlampa lyser gul og feilkode som kommer er P3263 Luftmassemåler.

Bilen har gått 138000 km 

 

Takk for hjelpen.

G.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2020 den 10.13, gamor69 skrev:

Du skriver også dette:

"men har du M-motor så anbefaler jeg blokking av EGR for å hindre igjenkoksing av innsuget. "

Hvordan kan den EGRen blokkeres?

 

G.

 

Internett er din venn. Det finnes på bl.a eBay en rekke kit for EGR. Man fjerner da Eksoskjøleren og setter på blokker-plate og plugger over hullene, samt det er en EGR-look enhet som settes istedet for EGR-ventilen. På M-motorene er det ikke så mye avansert sjekk om EGR eksisterer eller ikke. På nyere motore og spesielt N-motorer, så er dette ikke like enkelt. Fjerning av EGR gir høyere temperatur på eksos og nyere motorer har temp-føler på eksosen.
Dette må da kodes vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kjøpe det originale kittet, det beste, og fra han som har designet dette kittet alle andre har kopiert i ettertid..

info@trf-performance.no med andre ord.

Ellers er resten av svaret ditt direkte feil. Det må programmeres bort, men ikke av grunnen du oppgir.

 

Videre, det er enkelt å feilsøke på feilene du nevner. Vi har en forhandler ikke så alt for langt ifra deg @gamor69 - i slijan. Feilsøkingen er gjort på et øyeblikk (altså faktisk feilsøking, ikke bare lese feilkoder), og han har stort sett det som trengs av deler på lager.

Send meg en mail hvis dette skulle være interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...