Gå til innhold

Dekk & felg dimensjoner, coilovers justering og 4-hjulskontroll


inetk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Er ny på forumet og håper at noen dyktige hoder her inne kan ta seg tid til å lese gjennom å komme med tilbakemelding.. På forhånd takk for alle tilbakemeldinger!

Har en BMW e90 (2006) 330i som jeg har montert KW Street Comfort Coilovers på, og har i den sammenheng noen spørsmål.. Plan er å få dette godkjent i vognkortet.

Dekk & felg:

AC Schnitzer felgene som står på bilen i dag har helt feil innpress og har derfor gått til innkjøp av nye felger/dekk.

Fra vognkort:

Innpress: ET34  

Originale dimensjoner:

Foran: 8x17 – 224/45-R17

Bak: 8x17 – 224/45-R17

 

Alternative dimensjoner:

Foran: 8x19 - 225/35-R19

Bak: 9x18 – 255/30R19

 

Dimensjoner ACS (står på bilen):

Foran: 8.5x19, ET43 – 225/35-R19 (har 15mm spacer på = ET 28)

Bak: 9.5x19, ET24 – 255/30-R19 (har 10mm spacer på.. subber som bare det)

 

Dimensjoner Japan Racing JR28 (bestilt):

Foran: 8.5x19, ET30 – 235/35-R19 (mulig jeg setter på 3mm spacer etter kontroll hos BT)

Bak: 9.5x19, ET27 – 265/30-R19 (mulig jeg setter på 5mm spacer etter kontroll hos BT)

Falken Azenis FK 510 dekk.

Har sjekket at rulleomkretsen ikke endres med mer enn ± 5 % fra originalt, og at sporvidden ikke endres med mere enn det som er lovlig (her er det vel 15mm per aksel?). 235/35 og 265/30 har en differanse i rulleomkrets på 1.2 cm (0.61%) som for så vidt også er innenfor?

Med oppsettet jeg har i dag har jeg sirka 6-7mm klaring mellom dekk og «justeringsringen» til demperen foran (ET28). Frykter at med ET30 og bredere dekk at klaringen blir for liten, hva er «grei» avstand? Det skal sies at dekkene som jeg har på i dag har en sånn «beskyttelseskant» som gjør at dekket bygger noen mm lengre ut en felgen.

Tror dere at jeg har en sjanse på å få dette oppsettet godkjent i vognkortet / må jeg få dette godkjent? Burde jeg stille opp på Biltilsynet med noen andre felger?

 

Høydejustering Coilovers:

Her er målene jeg må forholde med innenfor (iht. TÜV papirene):

Foran:

Distance from the spring rest to the nearest fastening screw [mm]: min 205, max 225

Spørsmål: nærmeste “fastening screw“ fra “justeringsringen“ til fjæra blir øverste bolt på stabilisatorstaget, jeg har målt avstand fra selve bolten og ikke «mutteren» som holder bolten på plass. Tenker jeg riktig?

Distance from wheel centre to wheelhouse rim [mm]: min 340

Bak:

Distance from contract point of the car to the adjustable spring perch [mm]: min 15, max 35

Spørsmål: jeg har mål avstand fra «chassiet» på bilen og ned til “justeringsringen“ til fjæra. Blir dette riktig? Se bilde:

bilde.png.2d721a2cbe6ded9c5f04799066223f06.png

 

Distance from wheel centre to wheelhouse rim [mm]: min 335

I tillegg til dette så er det vel et krav om at laveste kontaktpunkt på bilen ikke skal være kortere enn 11cm fra bakken?  

Er det noen som vet om en lur måte å justere demperen bak? Den delen med gjenger som står opp i bilen spinner rundt – har ingen måte å holde igjen på.

Er det ellers noe jeg burde tenke på når jeg finjusterer høyden?

 

4-hjulskontroll:

Har fått gjennomført en firehjulskontroll i dag, her er resultatet:

bilde.thumb.png.367f6fef47f8cbeece28b7a5254b4210.png

Jeg fikk beskjed når jeg hentet bilen at de ikke fikk gjort noe med Camberen på grunn av senkesettet. Dette kan jeg kan ekstremt lite om.. Men kan det stemme? Hva gjør jeg? Vil det gå gjennom med disse verdiene hos Biltilsynet (eller kommer det an på kontrollør).

Endret av inetk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kan si kommer fra egne erfaringer med ikke justerbart sett og generelt hva jeg har sett andre har fått godkjent:

Hjul som ikke avviker innpress mer enn 15mm per aksel og ikke avviker 5% i rulleomkrets går gjennom uten å måtte godkjennes spesifikt. Jeg prøvde å få godkent et sett hjul som hadde TUV spesifikt til min bil, men da fikk jeg beskjed om at dette var det ikke behov for. Jeg har også fått godkjent med camber utenfor på E36. Dette får man ikke justert foran med mindre man har enten camber plater i tårnlageret eller eksentriske foringer i bærearm, noe bilen min ikke hadde originalt. Bak burde du vel greie å justere det innenfor, men det kan hende at du får dette godkjent også. Angående høyde så tror jeg at de bare måler hjulsenter til hjulbue ved kontroll. 

Tror du skal kunne vise bilen og få den godkjent så lenge du ikke har skrudd høyden i bunn, i verste fall må du bare vise på nytt etter å ha justert opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hjul på min som ikke var godkjent i vognkortet men var innenfor 5% 
Høyden innenfor minimum kravet, gikk igjennom uten problem.
Ha med papirene til senkesettet samt fersk 4hjuls kontroll så burde det gå fint.

 

Untitled.thumb.jpg.005a79369dea9af0c8caef8736b3fa5a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2020 den 21.25, E.C. skrev:

Det jeg kan si kommer fra egne erfaringer med ikke justerbart sett og generelt hva jeg har sett andre har fått godkjent:

Hjul som ikke avviker innpress mer enn 15mm per aksel og ikke avviker 5% i rulleomkrets går gjennom uten å måtte godkjennes spesifikt. Jeg prøvde å få godkent et sett hjul som hadde TUV spesifikt til min bil, men da fikk jeg beskjed om at dette var det ikke behov for. Jeg har også fått godkjent med camber utenfor på E36. Dette får man ikke justert foran med mindre man har enten camber plater i tårnlageret eller eksentriske foringer i bærearm, noe bilen min ikke hadde originalt. Bak burde du vel greie å justere det innenfor, men det kan hende at du får dette godkjent også. Angående høyde så tror jeg at de bare måler hjulsenter til hjulbue ved kontroll. 

Tror du skal kunne vise bilen og få den godkjent så lenge du ikke har skrudd høyden i bunn, i verste fall må du bare vise på nytt etter å ha justert opp. 

Takk for svar.

Tror det skal gå greit med de felgene/dekkene jeg har bestilt (de er innenfor kravene). Det som gjør meg usikker er at jeg ser at andre har kommentert på forums at biltilsynet har reagert negativt på avvik fra original bredde på felgene.

Jeg syns det er rart av merkeverkstedet sa at de ikke fikk justert camber pga "senkesettet", har nå selv fått justert camberen innenfor akseptable verdier. Både forran og bak. Skal dra innom å be om ny _gratis_ 4-hjulskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2020 den 23.14, Fors skrev:

Hadde hjul på min som ikke var godkjent i vognkortet men var innenfor 5% 
Høyden innenfor minimum kravet, gikk igjennom uten problem.
Ha med papirene til senkesettet samt fersk 4hjuls kontroll så burde det gå fint.

 

Får håpe det går bra for min del også.. Frykter at de henger seg opp i "feil" bredde på felgene.

Skal ha med TÜV-papirer på coiloversene, stemplet 4-hjulskontroll, lysjusterings "papirer" og utregning på at dekkene/felgene er innenfor 5%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...