Mons1 Skrevet Mai 10, 2020 Share Skrevet Mai 10, 2020 Dette gjelder spesielt E46 og X3 med 150hk Turbo Diesel (2001-2004). Jeg har en 2002mod 320dA Touring. De siste årene har den begynt å sote mye og spesielt ved full gasspådrag. For 2 år siden vare det bare så vidt jeg fikk EU-godkjent vedrørende Røykgasstesten. Holdt på å ta livet av kontrolløren med eksos. Fikk den godkjent da jeg tok av innsuget og renset den og EGR for sot. Var jo nesten tett. Og så kjørte jeg motoren hardt i noen dager, men det var helt i grenseland. Nå er det modent for ny runde i EU-kontroll. Bilen har igjen begynt å sote kraftig, men det var ikke så mye sot i innsuget nå. Det jeg stusset på er at motoren virker sterk far 1000rpm opp til 2500-3000 rpm, men over der kommer svart-eksosen og får liksom ikke noe effekt på motoren over 3000rpm. Jeg kom til å tenke på variabel Turbo-geometri som skal øke turbotrykket ved 3500rpm. Dette styres av vakuum. Så hva hvis det er lekkasje på vakuum-linjen? Da vil jo ikke dette fungere og motoren får ikke nok luft ved full gaasspådrag og dermed soter. Så jeg tok en sjanse og bestilte nye vakuumslanger. De gamle virket å være lurvete og myk, men kunne ikke se noen lekkasje. Byttet slangene og tok en test-tur. Ved første gasspådrag som kom det et poff med svartrøyk, men så forsvant plutselig all eksosen. Nå på flere kjøre turer så klarer jeg ikke lenger å framprovosere noe eksos. Selv ved full gasspådrag. Motoren virker også mye sprekere. Jeg kan vedde på at hadde et verksted sett på bilen, så ville de ha konkludert med gåen turbo. Så hvis noen plages med mye svart eksos på Turbodiesel, så kan det være så enkelt som vakuumslangene ikke lenger er tett. Så hvis noen har en slik motor og opplever å ha mye svart eksos ved full gasspådrag, så kan det være så enkelt å bare bytte vakuumslangene. Bare et tips jeg ønsker å dele. PS! Gen.1 M47D20 har vel ikke slik variabel turbogeometri, så dette vil ikke relateres til disse motorer. uglefossen og Ingvaldsen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Mai 10, 2020 Share Skrevet Mai 10, 2020 dette vil nok gjelde alle bmw med vakumstyring, går dessverre alt for mange bmw dieselbiler som lader seint/feil pga vakum der eiere tror det er noe helt annet som er feil. den vanligste kommentaren er at de har sett over vakumslanger og de ser fine ut, men likevell kan de være helt kaputt. de bør rett å slett byttest med en gang vist du kjøper en eldre bmw diesel, disse er nesten alltid morkna.. Mons1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Mai 12, 2020 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2020 På 10.5.2020 den 20.53, Ingvaldsen skrev: dette vil nok gjelde alle bmw med vakumstyring, går dessverre alt for mange bmw dieselbiler som lader seint/feil pga vakum der eiere tror det er noe helt annet som er feil. den vanligste kommentaren er at de har sett over vakumslanger og de ser fine ut, men likevell kan de være helt kaputt. de bør rett å slett byttest med en gang vist du kjøper en eldre bmw diesel, disse er nesten alltid morkna.. Glemte M57 og R6-motorene. Er vel samme teknologi der også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå