Johan Eriksen Posted May 26, 2020 Share Posted May 26, 2020 Hei, treng hjelp eller høre med noen som har litt mer peiling på feilsøking av en ''gnikkelyd'' som følger motorens turtall. har en bmw 320d e90 2006. har byttet viftereim(multireim) reimstrammer, løpehjul, og servoreim. etter start fikk jeg en ulyd. denne lyden forsvant da jeg tok av servoreima og startet så feilen ligger mest sannsynlig i axialpumpen (servopumpen) da jeg tidligere har hatt feil med tettingen på tannstang og dermed har den sugd luft. er det noen som har vært borti det samme eller lignende? legger ved en video av lyden på tomgang. Takk på forhånd servoreim.MOV Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted May 27, 2020 Share Posted May 27, 2020 Jeg er ganske sikker på at det er tegn på sviktende vibrasjonsdemper i forkant av motor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Eriksen Posted May 27, 2020 Author Share Posted May 27, 2020 4 timer siden, Otis skrev: Jeg er ganske sikker på at det er tegn på sviktende vibrasjonsdemper i forkant av motor. Det kan være, men hvordan forklarer det at lyden forsvant når jeg tok av servoreima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted May 27, 2020 Share Posted May 27, 2020 Mindre belastning på vibrasjonsdemper. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted May 27, 2020 Share Posted May 27, 2020 (edited) Om du ser godt etter, kan du kanskje se støv med rust farge eller metallpartikler i seg? Rundt vibrasjonsdemper? Edited May 27, 2020 by Otis La til info Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Eriksen Posted May 27, 2020 Author Share Posted May 27, 2020 1 time siden, Otis skrev: Om du ser godt etter, kan du kanskje se støv med rust farge eller metallpartikler i seg? Rundt vibrasjonsdemper? stemmer, er en del slark/vandring i ''yter ringen'' der reimene løper rundt. er det en alvorlig jobb å skifte? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Otis Posted May 27, 2020 Share Posted May 27, 2020 Jeg vil si det er ganske kurant jobb. Det vanskeligste er å løsne boltentil demper. Den sitter ekstremt godt fast. Har du manuell kan du få hjelp fra en annen person og sette den i siste giret og holde bremsen inne. Ellers kan du også låse svinghjulet på baksiden av motor. Det er ett hull der en plass. Når jeg skiftet min så måtte jeg til med stålrør på 2 meter, men da ble det for trangt til å få skrudd. Så jeg endte opp med gaflene fra en truck over motorrommet og satte stålrøret fast med stropp på en gaflen og kjørte motor på starter. 2 knepp på nøkkel og den kom løs. Men bilen flyttet seg sidelengs et par cm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now