Sarpsborg1997 Skrevet Juli 5, 2020 Share Skrevet Juli 5, 2020 Hei Har en X5 med en 3L diesel jeg har hatt en del tull med motoren. Det begynte vell egentlig for godt over et år siden med litt hard gange på tomgang. For vell 6 måneder siden skulle jeg bruke den og merket da at det var omtrent ingen motorkraft før 3000rpm. Ingen bunndrag i bilen. Diagnose på bilen viste ingen spesielle feilkoder som kunne utpeke feilen. Tok bilen inn på verksted for videre feilsøking og de påpekte at diesel returmengden på syl nr 2 var alt for høy. Kjøpte en ny injektor og byttet denne på syl 2. I samme slengen oppdaget jeg en god del ødelagte vakuumslanger, byttet også disse. Skulle også bytte glødeplugger, men her endte jeg dessverre opp med å knekke av toppdelen på to av de, så jeg fikk bare byttet 4. Tror ikke dette her skal ha så mye si annet enn at de aldri kommer ut pga bruddet er over gjengepartiet. Uansett, renset innsuget og EGR og monterte alt sammen igjen. Bilen startet som et blunk på første forsøk. Var ute og prøvekjørte og den var akkurat lik som den var før jeg begynte. Ingen bunndrag. Veldig mye sot fra eksosen, men går ut i fra dette kan ha med at jeg har sprayet godstoff i innsuget og vasket dette. Når jeg hadde kjørt såpass at bilen var driftsvarm merket jeg en liten ulyd i bilen og etterpå var det akkurat som at den kveltes og ikke fikk diesel. Måtte taues hjem 1km. Ingen feilmelding i displayet. Nå når jeg starter går den i ca 5sek før den dauer. Er meget lei hele bilen men må få ordnet dette så jeg får den vekk. Lurer på om folk kan komme med tips til hvor jeg skal begynne å feilsøke nå.. kan legge ut en film når jeg starter den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juli 5, 2020 Share Skrevet Juli 5, 2020 Her bør du få målt rail-trykket. Kan være rail-trykk-sensoren som tuller. Det er også en trygg-regulator-ventil på høytrykkspumpen som noen har opplevd problemer med. Worse Case er HT-pumpen selv. Men M57D30-motorene er svært driftsikker. Det som er gjenganger er dyser. Og ja på eldre biler så vil man merke at vakumslanger morknes og begynner å lekke. Vakum-slangene får i hovedsak til Swirlflaps, Variabel Tyrbo-geometri og EGR-ventilen. Men lekk vakumslanger vil ikke påvirke motor på lav turtall og belastning. Det merkes når du går over 3000rpm av man mister effekten og man får svartrøyk. Jeg tipper det er noe med dieseltrykket. Derfor må du få målt dette. Det er jo en pumpe i tanken som skal levere 3-4 bars trykk. Hva med dieselfilteret? Når ble den byttet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juli 5, 2020 Share Skrevet Juli 5, 2020 (endret) Forresten til det med knekte glødeplugger. På M57 når man har innsuget av, så kommer man lett til glødepluggene. Jeg byttet på min M47 og knekte en. Det var lett å bore i pluggen og slå inn en Torx-bit. Fikk så løs pluggen. Her bør man gjøre jobben med mest mulig varm motor. To plugger knekte vil medføre at to sylinder vil sote kraftig ved kaldstart om vinteren. De vil medføre feiltenning og banking på motoren i begynnelsen. Dette er ikke å anbefale. Vet ikke om du har DPF, men dette vil ta knekken på DPF. Dette burde du ha fått fikset mens innsuget var av. Du vil få problemer med dette etterhvert. Endret Juli 5, 2020 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sarpsborg1997 Skrevet Juli 5, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 5, 2020 Hei takk så mye for svar. Dieselfilteret helt nytt. Matepumpen under bilen er også byttet for ca 1 år siden og kun gått noen tusen km. Skal prøve å få målt railtrykket seinere i dag. Hva skal det ligge på på tomgang? syns det er meget merkelig at den skulle «gå greit» før og etter injektorbytte, men plutselig slutte å fungere på prøvetur. Se video av oppstart nå. Høres helt forferdelig ut. Har forøvrig ikke programmert injektoreren da jeg fikk beskjed at dette ikke var nødvendig på denne motoren. Ang de Knekte glødepluggene så må nok jeg knekke de helt av med en hammer eller lignende for å klare å borre de ut som du beskriver. Her er det bare mutterdelen som har knekt. Fremprovoserte likedan knekk i skrustikken på en av de jeg tok ut som faktisk fungerte. Har ikke testet om de som står i fungerer, tenker at om de fungerer så blir det ikke gjort noe med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juli 5, 2020 Share Skrevet Juli 5, 2020 (endret) Det er helt vanlig at når glødeplugger knekker, så henger de fortsatt fast, men det er lett å dra disse av. Pluggene knekkes så og så på samme sted så det er likt for alle slike. Jeg tror det er akkurat samme glødeplugger på M47 og M57. Pluggene skal ha 1-2 Ohm, så du kan jo måle dem. Du vil uansett mest sannsynlig få brudd i de som er knekt og dermed får du dårlig tenning når det er under 0 grader. Da vi disse to sylindere sote kraftig under kaldstart og soten havner i DPF. Så mener jeg å ha hørt at på M57 så benyttes glødepluggene for reaktivering av DPF. Dvs at på langkjøring så økes dieseltilsettingen og så aktiveres glødepluggene for å antenne dieselen mens den presses ut i eksosen og dermed brenne rent DPF. Fungerer ikke glødepluggene, så vil Regenereringen ikke fungere optimalt og levetiden for DPF vil bli redusert. Jeg mener fortsatt at du må prøve å få ut de knekte pluggene. Dette for at du ikke skal få mer problemer i framtiden. Når man skifter glødeplugger, så gjør en vane å mål dem. Jeg har vært borti plugger som har hatt kortslutning i seg og det vil knekke gløde-modulen. Han man slike plugger, så må man garantert bytte glødemodulen også. Endret Juli 5, 2020 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 5, 2020 Share Skrevet Juli 5, 2020 Ganske sikker på at E53 ikke har DPF. Så da gjelder ikke dette for trådstarter. Selv om informasjon er noget korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sarpsborg1997 Skrevet Juli 5, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 5, 2020 Denne bilen har ikke DPF, men skal alltids få fjernet disse glødepluggene. Ser så klart viktigheten i det, men i første omgang vil jeg fokusere på å få motoren til å gå skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå