Gå til innhold

Fordeler med fjerning av EGR


oab1966
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har for en tid siden fjernet EGR ventilen og erstattet med et komplett bypasskit kjøpt på Ebay. Jeg har ikke merket noen negative følger med fjerningen. Tvert imot, jeg synes bilen går piggere og er mer økonomisk.

Jeg har vært på et trimmeverksted og fikk avkodet EGR'n.

Har en E60-535d, 2008 mod som fra før er modifisert med steg 2 programvare, downpipe (dpf delete), swirlflaps delete, større intercooler, kn-filter og steg 3 programvare til automatkassen. Turbotrykket er like i overkant av 3 bar på høyeste giret og går som et uvær. Har kjørt fra bla E39-M5 og E46-M3.

Jeg har lest at man kan hente ut maks 420 hester fra en 286 hesters 3 liter M57 motor uten å måtte bytte til en R90 høytrykkspumpe, injektorer og hybrid-turbo.

Her er fordelene:

* Ca 33 prosent større indre areal=Ingen restriksjoner og bedre luftgjennomstrømming betyr høyere effekt. Sammenlign bildene jeg har lagt til. Mekanikken inne i EGR ventilen reduserer luftgjennomstrømmingen og fungerer som en brems.

*Bedre gassrespons.

*Turbotrykket lader fortere.

*Kald og frisk luft inn da den varme eksosen er stoppet=Høyere effekt.

*Mere oksygen inn da den skitne og resirkulerte eksosen ikke lenger blander seg med den kalde friske luften.=Høyere effekt

*Mere økonomisk. (Har målt 0,45 l/mil ved 100 km/t over en strekning på noen mil. Ikke så galt for en bil med 3 liters motor med over 400 hester)

*Eliminerer sotdannelse i innsuget og innsugsventilene, renere motor.

 

 

egr bmw.JPG

egr delete.png

Endret av oab1966
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...