Gå til innhold

30EA på e87


Niccon
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte en 116i 122hk med N43B16 motor for noen uker siden som bil nr2. Har merket at den går veldig ujevnt når den er kald og står på tomgang, turtall hopper litt opp og ned, og det rister litt (ingen problem når den er varm). Syns også den bruker litt mye ca 0,65-0,70 på langkjøring i 80-sone, og kan muligens virke litt ekstra-dau i aks (litt usikker på siste ettersom jeg aldri har prøvd en annen 116i).

Fikk sjekket INPA idag; får opp følgende kode av betydning: 30EA "nitric oxide catalytic converter, sulphurized". Når jeg googler så får jeg opp følgende forslag til fix.
- Nox sensor ødelagt/tett (må ha ny)
- Katalystor ødelagt/tett (kjøre renseprogram/prosedyre feks)
- coil/tennplugger/dyse som må byttes

Noen som kan komme med erfaring på hva som faktisk fikser problemet når man har de symptomene jeg har? 

FB_IMG_1599635314812.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOx sensor er i hvertfall kjent for å ryke fra tid til annen. Dessverre koster de litt....

Imidlertid er det mer 30DC og 30DA som indikerer feil på selve sensoren. Det er ikke så lett å si noe fornuftig på nett, men jeg tipper feilen din ligger i sensor og/eller katalysator. Coil/dyser skulle gitt flere feilkoder i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, *MrB* skrev:

NOx sensor er i hvertfall kjent for å ryke fra tid til annen. Dessverre koster de litt....

Imidlertid er det mer 30DC og 30DA som indikerer feil på selve sensoren. Det er ikke så lett å si noe fornuftig på nett, men jeg tipper feilen din ligger i sensor og/eller katalysator. Coil/dyser skulle gitt flere feilkoder i mitt hode.

Ja, er litt merkelig at jeg ikke får flere feil koder på verken coil/dyser eller nox sensor. Får jeg sjekker om jeg finner en nox test en plass, så får jeg prøve det først evt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2020 den 9.38, Niccon skrev:

Hei, kjøpte en 116i 122hk med N43B16 motor for noen uker siden som bil nr2. Har merket at den går veldig ujevnt når den er kald og står på tomgang, turtall hopper litt opp og ned, og det rister litt (ingen problem når den er varm). Syns også den bruker litt mye ca 0,65-0,70 på langkjøring i 80-sone, og kan muligens virke litt ekstra-dau i aks (litt usikker på siste ettersom jeg aldri har prøvd en annen 116i).

Fikk sjekket INPA idag; får opp følgende kode av betydning: 30EA "nitric oxide catalytic converter, sulphurized". Når jeg googler så får jeg opp følgende forslag til fix.
- Nox sensor ødelagt/tett (må ha ny)
- Katalystor ødelagt/tett (kjøre renseprogram/prosedyre feks)
- coil/tennplugger/dyse som må byttes

Noen som kan komme med erfaring på hva som faktisk fikser problemet når man har de symptomene jeg har? 

FB_IMG_1599635314812.jpg

Har samme symptomer og feilkoden 30EA på min. Har fått testet en ny nox sensor uten noe forbedring. Har nylig byttet coil og plugger, men fortsatt samme gangen. Har du funnet ut noe mer på din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, jeg endte opp med å bestille en nox emulator fra bimmerprofs.com. Jeg fikk også noen dager senere flere direkte feilkoder på nox sensoren. Grunnen til at jeg ikke bare bestilte en ny nox sensor er at jeg ikke vet tilstanden på katalysatoren (om denne er tett eller ikke), isåfall ville det ha vært bortkastet. Nox emulatoren skal kunne fungere uansett tilstand på katalysatoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...