Gå til innhold

Veivhusventilasjon N47/N57


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Da M47/M57 kom på markedet, så gjorde BMW en fryktelig feil som kostet BMW'eiere mye penger. BMW unnlot å spesifisere bytte av Veivhusventilasjonsfilteret under service. Dette resulterte i mange turbo-havarier og igjensotet innsug. Når dette filteret går tett, så økes trykket med oljedamp inn i innsuget.

I ettertid anbefaler nå BMW at dette filteret skal byttes hver 3 oljeservice. Filteret ble også redesignet.
Nå har N47/N57 fått noen år på veiene og nå opplever mange akkurat samme problemer. På disse motorene er veivhusventilasjonsfilteret erstattet med en slags gummi-membran integrert i toppdekselet. Dette er ikke inkludert i noen service og det finnes ikke en gang offisielle delenummer på dette. Flere sier nå at dette membranet blir hard og sprø med tiden og sprekker/revner. Resultatet er akkurat det samme. Økt oljedamp-trykk inn innsuget, mer olje i innsuget og deretter økt sot-opphoping.

Vaico selger slike membran for ca. 400kr, men ser dere på realoem, så vil dere ikke finne noen delenummer på dette.

Så hvem av dere har som har N47/N57 har fått byttet dette og fra hvor?

 

Her er et eksempel på hvor man kan kjøpe: https://www.eurodel.no/ventil-veivhuslufting-vaico-v20-3341

 

Video for hvordan bytte (Tysk): 

 

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...