Gå til innhold

bytte turbo på m57 e39


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

det ser ut til at turboen har tatt kveld på bilen min.  den uler mye og det ryker og lukter olje av eksosen.

hvor mye jobb er det å bytte denne?  hva annet MÅ byttes i samme jobb?   oljerør f.eks? 

jeg byttet veivhusventilasjon for 2-3 år siden. må den byttes? 

 

jeg er litt i tvil på om dette er i grenseland for hva jeg orker å koste på denne bilen nå. så håper dette ikke blir for omfattende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.11.2020 den 23.14, Robin L skrev:

det ser ut til at turboen har tatt kveld på bilen min.  den uler mye og det ryker og lukter olje av eksosen.

hvor mye jobb er det å bytte denne?  hva annet MÅ byttes i samme jobb?   oljerør f.eks? 

jeg byttet veivhusventilasjon for 2-3 år siden. må den byttes? 

 

jeg er litt i tvil på om dette er i grenseland for hva jeg orker å koste på denne bilen nå. så håper dette ikke blir for omfattende

Tar 30-60 min å ta ut turboen å tar noe lengre tid å montere. Oljerør må ikke byttes men burde rengjøres for å være sikker på at dem ikke er tett. Bytt slangeklemmer, pakninger, olje, oljefilter og evt banjobolter. Kan være greit å skifte vakumslanger når du først er i gang da de morkner over tid. 

Husk å få olje i turboen før du monterer, kjøper du ny så kjøp med turbo additiv å fylle til det kommer ut av retur på turbo. Kjøper du brukt så kan du bruke vanlig motorolje, hvis ikke så kan du plukke ut relé slik at motor ikke starter men går rundt. 

Vedrørende veivhusventilasjonen så kommer det an på hvilken type du har. Har du den med filter så burde du bytte ja, har du den nye typen med plastinnsats så trenger du ikke å tenke på det. 

1 time siden, Robin L skrev:

Noe poeng i å kjøpe brukt turbo?  Km er 120.000.  Mitt slakk på langs med akslingen men ikke sideveis sier selger.  Bortkastet tid og penger?  

Mange velger å kjøpe brukt eller overhalt da det er et billigere alternativ men du vet aldri hvor lenge de vil holde. Noe slakk skal det være men er minimalt. 

Koster fort 15000kr for en ny orginal turbo men da vet du iallefall hva du har montert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.11.2020 den 0.02, Flataas skrev:

Tar 30-60 min å ta ut turboen å tar noe lengre tid å montere. Oljerør må ikke byttes men burde rengjøres for å være sikker på at dem ikke er tett. Bytt slangeklemmer, pakninger, olje, oljefilter og evt banjobolter. Kan være greit å skifte vakumslanger når du først er i gang da de morkner over tid. 

Husk å få olje i turboen før du monterer, kjøper du ny så kjøp med turbo additiv å fylle til det kommer ut av retur på turbo. Kjøper du brukt så kan du bruke vanlig motorolje, hvis ikke så kan du plukke ut relé slik at motor ikke starter men går rundt. 

Vedrørende veivhusventilasjonen så kommer det an på hvilken type du har. Har du den med filter så burde du bytte ja, har du den nye typen med plastinnsats så trenger du ikke å tenke på det. 

Mange velger å kjøpe brukt eller overhalt da det er et billigere alternativ men du vet aldri hvor lenge de vil holde. Noe slakk skal det være men er minimalt. 

Koster fort 15000kr for en ny orginal turbo men da vet du iallefall hva du har montert

 

takk for god input.  konklusjonen er at man ikke kjøper brukt her.  jeg har sett litt på youtube på div videoer hvor de viser slakken på nye og gamle turboer. jeg er rett og slett i tvil på om min faktisk er defekt. det var nye turboer på youtube med minst like mye slakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...