Gå til innhold

N47 med knuste ventil løftere.


isanfa
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en 2008 120d som jeg kjøpte som en skade bil ukjent historikk. Når jeg prøvde starte den , så ville den ikke gå mer enn i 20-30 sekunder. Under feilsøk ble den forsøkt startet flere ganger. Til slutt så slo motoren tilbake under start forsøk, å etter det ble det rimelig dødt.

Det viste seg at turboen var helt gåen, å intercooler full av olje. Jeg mistenker hydrolock av olje. Etter å ha lest meg opp endel her inne på problemer med N47 (min første bmw diesel) så tok jeg av toppdeksel for å sjekke register kjede. 

Da finner jeg alle ventil løftere på innsugs siden er knekt. På eksos siden er alle hele ser det ut for. Når jeg trykker rett på ventilene så beveger de seg lett å fint kjenner jeg. 

Noen som har erfaringer med knuste løftere ifm register havari? Hva  er oddsene for at jeg ikke har skjeve ventiler å må rive hele toppen nå? Med register bak, å alt det medfølger, så frister det ikke å rive ut toppen.
Bilen er gått rett over 160k. Jeg har allerede kjøpt inn komplett register sett, så det skal byttes. Men nå er jeg veldig i stuss på om jeg må rive toppen også, eller bare nytte løftere å håpe på det beste?

 

 

5D338958-2A66-40E1-B741-9C5A51A69353_1_105_c.jpeg

A0834389-BBFD-4F98-BEDF-F29F5802867D_1_105_c.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Otis said:

Kan du ikke ta en lekkasje test på hver sylinder, med trykk luft via glødeplugg hull? Da ser du om du har skjeve ventiler, eller dårlig tetting hvertfall.

Det er et godt poeng. Må i med dysene igjen å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, K.F said:

hei, du har nok sannsynligvis en motor med register havari. såg helt likt ut på en jeg demonterte. Jeg reiv av topp å fant skeive ventiler på 2 sylindre

Vet ikke helt om jeg skal si takk for svar:)

Jeg tror du kan ha rett, jeg klarer å kjenne slakk i kjedet over kamhjulet. Tyder på at kjedet ikke er stramt. 
Klarer man å rive toppen uten å plukke ned registeret, å uten at det byr på trøbbel med å sette registeret i posisjon igjen når det skal monteres? Grunnen til at jeg spør er fordi bilen må flyttes for å løftes i bukk. Jeg har ikke lyst å flytte bilen før har alt av deler jeg trenger, å da må isåfall toppen av først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, isanfa skrev:

Vet ikke helt om jeg skal si takk for svar:)

Jeg tror du kan ha rett, jeg klarer å kjenne slakk i kjedet over kamhjulet. Tyder på at kjedet ikke er stramt. 
Klarer man å rive toppen uten å plukke ned registeret, å uten at det byr på trøbbel med å sette registeret i posisjon igjen når det skal monteres? Grunnen til at jeg spør er fordi bilen må flyttes for å løftes i bukk. Jeg har ikke lyst å flytte bilen før har alt av deler jeg trenger, å da må isåfall toppen av først.

du har kjede fra kamhjul ned til dieselpumpe så ei ny kjede som går fra pumpe ned til veiv, med meg var det nederste kjede som var av.

Må nok ut med kammer for og ta av topp, og sette det i posisjon igjen etterpå er aldri ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...