Gå til innhold

to bokser druknet i vann bak i brønn høyre side 1-serie


pmonstad
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en 116D 1-serie, 2011. BMW 3 (E90) 316 d 2011 116Hk

Jeg har hatt en rekke feilmeldinger i displayet, blinking, helt død osv. PDC har sluttet å virke. I feilsøking havnet jeg til slutt bak på høyre side av batteriet. Nede i brønnen der var det rimelig fullt med vann, og de to boksene med ledninger inn var druknet. Fikk dem ut og kikket på kretskortene. Rett og slett sørgelige greier. Må byttes. Spørsmålet er hva dette er for noen bokser. Tipper den største Bosch-boksen er til PDC, men hva er den minste til? Er det til tilhengerkontakten (siden den også har feilmelding)?

Mulig å få tak i nye/brukte noe sted?

Endret av pmonstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store er til PDC, og den lille er til kroken, ja.

Av og til er det mulig å redde boksene, selv om det ser ille ut. Ta ut kretskortet, skyll under vann og børst lett med en myk tannbørste, så legger du det til tørk. Da kan du se om noe av elektronikken er eiret bort. Hvis ikke er det godt håp.

Ta gjerne noen bilder så vi kan se. Jeg har hatt det samme på min egen bil, og klarte å fikse det.

Har du sensorer både foran og bak, eller bare bak? Ser det ligger bokser for begge typer på finn.no. Du kan også kjøpe fra finndel.no, men der er det vanskeligere å få rede på tilstanden.

Boks til kroken er nok vanskeligere å få tak i brukt.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Basse Lusk said:

Den store er til PDC, og den lille er til kroken, ja.

Av og til er det mulig å redde boksene, selv om det ser ille ut. Ta ut kretskortet, skyll under vann og børst lett med en myk tannbørste, så legger du det til tørk. Da kan du se om noe av elektronikken er eiret bort. Hvis ikke er det godt håp.

Ta gjerne noen bilder så vi kan se. Jeg har hatt det samme på min egen bil, og klarte å fikse det.

Har du sensorer både foran og bak, eller bare bak? Ser det ligger bokser for begge typer på finn.no. Du kan også kjøpe fra finndel.no, men der er det vanskeligere å få rede på tilstanden.

Boks til kroken er nok vanskeligere å få tak i brukt.

Dessverre ikke noe håp. Forsiktig børsting på kortet i den lille boksen førte umiddelbart til at flere komponenter løsnet. Så bedre ut på den til PDC, men også den har flere irrskader som gjør at det ikke er forbindelse. Kommer til å feste de "nye" oppunder, og ikke nedi brønnen i tilfelle det kommer mer vann inn. Ikke godt å si hvor det vannet kommer inn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkasjen er vanligvis fra luftekanalen, den svarte boksen på høyre side, pakningen blir utett, kan fikses med silikon rundt.

Kjøpte du de to boksene samlet, altså fra samme bil? Hvis ikke kan det hende PDC må kodes. Den ene på finn.no er fra en likedan bil med hengerfeste, så den er plug&play (holder på med å ettermontere originalt hengerfeste, så sjekket tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Basse Lusk said:

Lekkasjen er vanligvis fra luftekanalen, den svarte boksen på høyre side, pakningen blir utett, kan fikses med silikon rundt.

Kjøpte du de to boksene samlet, altså fra samme bil? Hvis ikke kan det hende PDC må kodes. Den ene på finn.no er fra en likedan bil med hengerfeste, så den er plug&play (holder på med å ettermontere originalt hengerfeste, så sjekket tidligere).

Den på ebay hadde samme nummer som min boks, men er usikker på om det er for feste. To ulike leverandører. Hva er evt problemet hvis boksen ikke er for bil med hengerfeste?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, pmonstad said:

Den på ebay hadde samme nummer som min boks, men er usikker på om det er for feste. To ulike leverandører. Hva er evt problemet hvis boksen ikke er for bil med hengerfeste?

 

Har du foresten en lenke til den på Finn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to, første er fra bil med krok (og kun PDC bak). Er usikker på om koding er nødvendig, i så fall er det fordi PDC skal kobles ut når henger er tilkoblet, ellers blir det jo hyling hele tiden i revers. Mulig det er nok at boksen for hengerfeste er koblet inn.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=185279712

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174478525

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Basse Lusk said:

Disse to, første er fra bil med krok (og kun PDC bak). Er usikker på om koding er nødvendig, i så fall er det fordi PDC skal kobles ut når henger er tilkoblet, ellers blir det jo hyling hele tiden i revers. Mulig det er nok at boksen for hengerfeste er koblet inn.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=185279712

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174478525

 

Takk for info. Det er i grunnen ikke noe stort problem siden jeg veldig sjelden bruker henger på denne bilen. Om den piper ved rygging får den bare gjøre det :-) Som du sier, mulig den oppdager at det er en hengermodul og at den derfor deaktiveres ved rygging. 

Det burde ikke være noe problem å kjøre med bilen med begge modulene frakoblet, i påvente av at de nye kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...