Geir Anders Skrevet Desember 17, 2020 Share Skrevet Desember 17, 2020 (endret) Tenkte jeg skulle lage en liten informasjonspost om solfilm. Fordeler og forskjeller på filmer da det faktisk har skjedd litt de siste årene på området, samt at det er en jungel av filmer der ute. Noen vet kanskje at jeg jobber med helfoliering, vinyler, solfilm osv.. men er lite aktiv her inne, så flesteparten sikkert ikke. Hvorfor velge solfilm Avhengig av filmtype, er det svært mange fordeler med å bruke solfilm. For de fleste er det ofte utseende man søker først og fremst, en bil med mørke ruter ser bedre ut! Men filmene er utviklet mye over årene, og jeg skal liste opp noen konkrete fordeler med bruk av film. UV Først og fremst hindrer de aller fleste solfilmer idag, UV stråler. Hva betyr det? Skinn, plast og all annet interiør inni bilen bevarer fargene/egenskapene sine.. OG det beskytter huden din også. Innsyn Solfilm kan legges i forskjellige innsynsprosenter, alt fra 5% innsyn til 50%. De mørkeste filmene hindrer innsyn, noe betyr at man lettere kan skjule private gjenstander osv som frister til innbrudd. Kjørekomfort Noen filmer hindrer faktisk solen i varme opp coupèn også. Om sommeren kan det fort bli opp mot 50 grader i bilen, om ikke mer.. men med riktig solfilm stopper temperaturen på 30 grader. Dette er utrolig kjekt for barn, hunder osv og generell komfort. Sikkerhet Sikkerhetsfilm finner man ofte på utrykningskjøretøy osv.. men noen av de gode filmene har fått litt av disse egenskapene også. Knuses ruten, vil solfilmen holde glasset sammen. Dette er veldig fordelaktig ved ulykke eller innbrudd. Utseende Det ser fetere ut, enkelt og greit. Man får solfilm med reflekterende utseende, og uten. Noen produsenter har også forskjellig fargetoninger... grønn/rød osv. Ulemper Det må da være noen ulemper tenker folk? Tjaa.. ulemper kan være at en dårlig film, eller dårlig jobb fort ser stygg ut. Billige filmer ripes opp lett, og dårlig montering løfter seg fort i kantene slik at filmen begynner å løsne. En annen ulempe i svært få tilfeller, kan være bruk av film som inneholder metaller.. det reduserer signaler bittelitt. Filmtyper Jeg skal dele opp de tre mest normale filmtypene man kan velge i, om man ser bortifra innsynsprosenten. Kjeramisk/nano Kjeramisk film er det siste på markedet. Her har man mange vinninger på engang. Den er relativt tykk og elastisk, funker delvis som en sikkerhetsfilm. Den er fri for metaller, og forstyrrer ikke radio/mobil signaler. Kjeramisk film er den eneste av sitt slag, som hindrer oppvarming av coupèn betydelig. Veldig god å jobbe med. Reflektiv/metallisk Film med metaller i seg. Dette ser kult ut.. filmen får en slags speileffekt. Forskjellige målinger viser ofte at en slik film stjeler 20% av radiosignaler.. mao ikke veldig mye. Mange montører velger en slik film, da de er gode å montere/jobbe med. ikke reflekterende/vanlig Her finner vi nok mange av filmene som blir brukt i Norge. Solfilm som hindrer innsyn, men ikke har noen spesielle andre gevinster utenom å ta UV. De er stortsett billig, men også vanskeligere å jobbe med da filmen i seg selv er tynnere enn disse andre. Dette er bransjestandarder. De forskjellige produsentene har selvfølgelig forskjellig produkter.. men i det store og hele deles det opp slik. Det som skiller en produsent fra en annen er hovedsakelig pris, hvor lette de er å jobbe med og garanti! Ikke minst garanti. Kjeramiske filmer har ofte 15 år eller livstid.. men i andre enden jobber man med 3 til 5 års garanti. Dette er da på selve filmen, ikke monteringsjobben. Så hvorfor skriver jeg alt det her? Etter å ha saumfart nettet litt, ser jeg at det er mye forskjellige meninger og usikkerhet rundt solfilm. Har vært medlem her siden 2004/5.. så greit å gi gutta her inne litt info, samtidig som jeg kan anbefale produktene jeg jobber med. De er veldig gode! Sjekk ut Helfoliering.no på FB, eller www.helfoliering.no . Det er litt sånn i oppstartsfasen for privatkunder. Spørsmål? Kjør.. jeg er her for å hjelpe, slik mange andre har hjulpet meg med andre ting Endret Desember 17, 2020 av Geir Anders Ampera, Daniel., Saltkjelen og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå