Gå til innhold

Feil på ryggelys og tåkebaklys.


Gøran Meek Mo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har ein 2001 E39 Touring som jeg har problemer med noen lys på. Når jeg setter på tåkebaklyset lyser det noen sekunder før det forsvinner, også kommer det igjen noen sekunder senere. Det samme skjer med ryggelysene når jeg setter bilen i R. Har byttet LCM og kodet den til bilen, men dette hjelpte ikke. :( Noen tips videre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål rett ut av LCM om det fungerer der for å utelukke kabler. Hvis det ikke fungerer der så må du måle om du har kontinuerlig signal inn. Hvis du har signal inn på LCM som sier at lysa skal være på og de ikke er det så har du feil på LCM eller kodingen. 

Har du koblet opp noe ekstralys i spennende kombinasjon bak der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr dine grønne og gule firkanter da? Er det noe du får opp i BMW-Scanner? Du har muligens et problem med signalet fram til LCM. 

Det er egentlig ikke så komplisert, men en slik feilsøking krever systematikk og tid:

  • Se om det er mulig å aktivere pærer fra LCM, her kan du med god margin friskmelde den delen av modulen som styrer av/på for pærer og ledningsnettet fram til de.
  • Bruk evt. en pære til å måle rett ut av LCM, da får du testet funksjon med last. Hvis pæra koblet rett til LCM oppfører seg likt så har du sannsynligvis ikke problem med ledningsnettet fram til pærene.
  • Let opp koblingsskjemaer og les. Finn ut hva slags signal det er som styrer LCM. Er det +12V, er det jord, er det 5V som skal til inn på LCM for å aktivere ryggelys? Er det en annen form for signal? Mål hva du har i din bil. Mål når det fungerer og når det ikke fungerer. Mål gjerne på en bil der alt fungerer også. Hvis signalet inn ikke forsvinner når lyset går av så har du sannsynligvis feil f.o.m. LCM og ut til pærene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt har det problemet etter flere LCM-er da tilsier enkel logikk følgende:

  • Problemet er ikke i LCM
  • Du bruker feil LCM eller koder de feil (mindre sannsynlig)
  • Alle LCM har samme feil (veldig lite sannsynlig)

Da har du følgende valg:

  • Finne koblingsskjemaer og feilsøke slik som jeg har foreslått
  • Leve med det
  • Levere bilen til noen andre for feilsøking

Det finnes jo "spennende" feil der en kortslutning et sted i bilen vil ødelegge en ny modul, så du kan sette inn så mange nye du vil, men alle vil gå til helvete. Dette kan du utelukke ved å sette inn en modul du har hatt i bilen inn i en annen bil og sjekke at den fortsatt fungerer som den skal. Ellers se over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...