Gå til innhold

BMW E60 523i 2007 N53: Ujevn tomgang


Ninur
 Share

Anbefalte innlegg

.Hei forum! Trenger litt råd her.

Tok meg en lengre kjøretur til Ålesund for ca 2 uker siden, så jeg stoppet å handla en tur.  Da jeg kom tilbake til bilen (som fortsatt var varm i motoren) begynte den å få en nokså røff tomgang. Det hele gikk over da jeg gjenstartet motoren, så jeg tenkte ikke noe særlig mere på det. Dette var første gang siden jeg har kjøpt den at dette har skjedd.

Spol fremove til idag, samme scenario igjen. Dette har aldri skjedd på kald motor eller når jeg er hjemme. Jeg kjører stort sett korte distanser om dagen. Har heller ikke fått noe økt forbrenningav drivstoff.

Sist gang jeg stakk innom en Meca sjappe, ba jeg dem lese ut mulige feilkoder på egr og innsugsspjeld, men det eneste de fant var "DTC2B05 NOx sensor heater incorrect funkction". De visste ikke om det var noe seriøst ettersom at det ikke kom noe feilmeldinger på dashbordet, men kun på OBD scanning. Kan dette være årsaken? 

Det jeg kan nevne ellers er at kjerra fikk service før jul og at den har gått ca 112000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOx sensoren er i hvertfall notorisk, og kan muligens medvirke til ujevn tomgang. Av mer åpenbare ting som kan gi ujevn tomgang på N53 er bla:

Tennplugger (og coiler)

Dyser

Høytrykkspumpe eller sensorer i tilknyting til denne.

Men får den trøbbel med noen av disse skal den ha lav terskel for å gå i limp mode eller kutte ut evt sylinder som har «misfire» (Motorlampe eller «halv» motorlampe i dash). I tillegg til feilkode på diagnose såklart. Når ble pluggene byttet sist? De bør byttes hver ca 50-60k, og du bør bruke NGK eller Bosch. N53 er kresen på pluggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, *MrB* said:

NOx sensoren er i hvertfall notorisk, og kan muligens medvirke til ujevn tomgang. Av mer åpenbare ting som kan gi ujevn tomgang på N53 er bla:

Tennplugger (og coiler)

Dyser

Høytrykkspumpe eller sensorer i tilknyting til denne.

Men får den trøbbel med noen av disse skal den ha lav terskel for å gå i limp mode eller kutte ut evt sylinder som har «misfire» (Motorlampe eller «halv» motorlampe i dash). I tillegg til feilkode på diagnose såklart. Når ble pluggene byttet sist? De bør byttes hver ca 50-60k, og du bør bruke NGK eller Bosch. N53 er kresen på pluggene. 

Temmelig sikker på at pluggene ligger an til å bli skiftet uansett så jeg kan vel bytte dem først å håpe på det beste. Er Borsch sine best eller bør jeg få verkstedet til å bruke originale bmw tennplugger? Tror de ble bytta ut rundt 60 eller 70k km av en forrige eier men er ikke helt sikker, skal sjekke imorra. 

Det rare med det hele er at det ikke kommer opp noen som helst varsellamper og motoren virker som den yter krefter som den skal. Det skjer også stort sett kun på varm motor?? Såååå mest sannsynlig coils eller plugger? Dysene hadde vært litt værre... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NGK = original BMW. Får du det til en grei pris bør det være førstevalget. Høres egentlig ut som du bør bytte pluggene før du gir deg ut på noe dyrere, i og med at de uansett er gamle. 
 

Husk at pipen er 12-kant og M14 på disse, om du gjør det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...