Gå til innhold

E70 X5 dynamic drive, sprekker sevopumper


Tobiassg
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Sliter litt med ein E70 X5 her.

Det hele begynnte med at den sprakk servopumpa. Skifta denne i brukt servopumpe. Da sprakk den også. 
Skiftet servopumpa og ventilblokka til Dynamic drive (ARS). Nivåsensorene bak blei også skiftet, da det var feilkoder på nivåsensorer bak. 
Da holdt pumpa, men fikk opp feil på for lavt trykk på stabilisatorstag framme på "ARS startup" prosedyren.

kom fram til at det var den "nye" brukte pumpa som gav for lavt trykk. 

Satt i enda en pumpe med håp at den var ok, men den sprakk etter 50m kjøring.

Ingen feilkoder på ARS systemet, har prøvd software oppdatering.

Har nå satt i enda en ny brukt pumpe men våger ikkje prøve den enda. 

Nokon som har vert borti lignende? Eller har nokon god ide.

 

Endret av Tobiassg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest meg opp litt på dynamic drive problemer på utenladske forum,da det tydeligvis ikke er noen i norge som legger merke til problemer med dette. Dynamic drive får jo hydraulikk trykk fra samme pumpe som servo,via en ventilblokk som står bak høyre fremhjul,ivertfall på f11. Det er tydelig at gjenganger på problem er pumpe eller ventilblokk. Pumpa gir for mye trykk til systemet,feil på ventilblokk/megnetventiler.

På min bil er det en hydraulisk lyd under kjøring som kommer og går regelmessig hele tiden,så lenge systemet arbeider. sulland påstår selvfølgelig at lyden er normal,men dette er nok bare tull. At din pumpe sprekker,kan jo tyde på at den gir for mye trykk som ventilblokk ikke greier å håndtere,og dermed sprekker. 

Har spurt her inne tidligere om andre har erfaring med lyd fra systemet under kjøring,men det har selvfølgelig ingen. Enten er folk døve,eller så er de likegyldig til lyder. Ta et google søk på engelsk,så kommer det nok opp flere svar en va du får her😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke huske å ha lest om dette noen plass, men det betyr jo ikke at ingen har hatt problemer.

Dog så vil jeg anta at mangel på svar, betyr at ingen har noe å komme med.

Det trenger ikke bety at ingen bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har søkt diverse forum rundt i verden uten at jeg har funnet noen me liknende problem.

Ventilblokka har jeg byttet, GS mente det kunne var en ventil i den som hang eller var for treig.  Men har røket pumpe etter den ble skiftet også. Skiftet nivåsensorene bak da det var feilkoder på disse da holdt pumpa i 14 dager.

Har en teori om at det et ett eller annet som gir styreenheten ein beskjed den ikke skal ha, som gjer at den åpner og lukker feil ventiler til feil tid, slik at trykket blir for høyt.

Endret av Tobiassg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/16/2021 at 1:12 PM, Tobiassg said:

[...]
Da holdt pumpa, men fikk opp feil på for lavt trykk på stabilisatorstag framme på "ARS startup" prosedyren.

kom fram til at det var den "nye" brukte pumpa som gav for lavt trykk. 

Eller kan det være feil på sensor/ledningsnett fremme som gir uriktig/lave målinger og dermed kjører pumpa for hardt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...