Gå til innhold

iDrive kontrollenheten døde plutselig - E84 X1

SveNor
 Share

Anbefalte innlegg

BMW X1 E84 2010-modell.

Opplevde idag at bilen etter å ha stått i 3 uker har mistet kontakten med idrive kontrollknappene (på konsollen mellom setene). Radio går på når man fyrer opp, man kan gjøre enkel bruk på skjermen  med knappene ved hovedenheten (der hvor volumknappen sitter).  Men den vridbare / trykkbare hovedknappen er jo så viktig for å navigere rundt.

Fikk et tips om å resette hele enheten ved å holde volumknappen inne i 20 sek. og den gjør da en reset, BMW-logoen kommer opp på skjermen. Likevel blir ingenting endret.

Et annet tips var å koble fra batteriet i noen minutter, men jeg har hørt at det kan skape andre problemer?

Det virker på meg som om noe elektronikk har låst seg, men foreløpig har jeg ikke funnet noen måte å løse saken på. Har noen andre opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du har et dårlig batteri, skjer mye rart da. Å ha stått i 3 uker kan være uheldig om batteriet er på tur ut. Ellers er "boksen med hjulet" egen enhet og feilsøkes deretter (sjekke strømtilførsel og sjekke om det kommuniserer ut, evt. om det ligger feilkoder inne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hei E.C. jeg gjorde som du sa, og sjekket idrive enheten separat og den var dau (av ukjente grunner).  Det var bare å bytte den, så ble alt i orden. Dette kunne jeg klare å gjøre selv også.

Noen årsak til at den gikk istykker finner jeg nok ikke, men mulig spenningstap, manglende bruk i noen uker kan ha gjort sitt. Kan jo også mistenke verkstedet som hadde et annet oppdrag med bilen å ha brukt starthjelp og dermed tilført spenning og strøm over grenseverdier el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...