Gå til innhold

M47 stopper rett etter kaldstart

Kolstad Jr.
 Share

Anbefalte innlegg

Fruens "nye" X3 har et merkelig problem.. Ved kald start vil den starte tvært, men stopper tvært også. Starter så opp igjen uten problem.

Hentet bilen i går, merket først i går kveld etter at bilen hadde stått noen timer.

I morges måtte jeg starte den 2 ganger før den ville gå. Når den først går, så går den akkurat slik den skal, virker også veldig lettstartet, står aldri å kinner.

Ingen fjusking, lamper eller lignende under kjøring. 2006 X3 2.0d M47.

Noen innspill? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Ikke det beste nei. Er det rundt 3 sekunder etter start? Får du høy tomgang i det den fyrer opp?

Nei, det er ca. 1 sekund etter oppstart. Når man starter andre gang, går alt som normalt. Den går ikke høyt på tomgang og heller ikke noe fjusking eller ujevn gange. Mistenker noe med drivstofftilførsel, ettersom den fyrer tvært og ikke går ujevnt når den er kald..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 months later...

Hei! Jeg har akkurat samme på min. Bilen må være noen minusgrader. varierer litt hvor lenge den går, kan stoppe igjen med det samme og kan starte å gå litt og hoste for så å stoppe etter ca 3-4 sek. 

Med motorvarmer har jeg aldri opplevd det, men uten har jeg opplevd at jeg har måttet starte opptil 3 ganger før den gikk. Jeg har tenkt tanken inn mot kaldstartprosedyre og tempføler i forbindelse med gløding etc. Jeg har ingen feilkoder. 

Fant du ut noe mer på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jevnakers skrev:

Hei! Jeg har akkurat samme på min. Bilen må være noen minusgrader. varierer litt hvor lenge den går, kan stoppe igjen med det samme og kan starte å gå litt og hoste for så å stoppe etter ca 3-4 sek. 

Med motorvarmer har jeg aldri opplevd det, men uten har jeg opplevd at jeg har måttet starte opptil 3 ganger før den gikk. Jeg har tenkt tanken inn mot kaldstartprosedyre og tempføler i forbindelse med gløding etc. Jeg har ingen feilkoder. 

Fant du ut noe mer på denne?

Det var en sensor, men husker jo ikke hvordan det var nå i forbifarten 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jevnakers skrev:

Har du mulighet til å sjekke opp hvilken sensor det var? Ville satt pris på det. 

Mvh Thomas

I will!

Edit:

De byttet mottrykkssensor til DPF. Det var høyt mottrykk, så det endte vel også med fjerning av innmat i DPF. 

Endret av Kolstad Jr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Merket du ikke ellers på bilen at DPF var tett?

Nei, merket ingenting ellers, frisk og fin i draget. Var ikke helt tett, men påbegynnende. 

Mottrykkssensoren var gåen, så den måtte uansett byttes. Aldri opplevd at bilen har stoppet etter oppstart i ettertid, nå gjenstår bare glødeproblemet som ingen finner ut av ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...