mohabed Skrevet November 25, 2021 Share Skrevet November 25, 2021 (endret) Har en BMW 850csi, jeg kjøpte bilen i Spania i 2014 som feriebil. Jeg kjøpte bilen for 23k euro, og har siden brukt mye penger og tid på bilen. I dag så er billigste 850csi på mobile.de hele 49k euro, en fin bil med lav km og fin farge kombo koster nesten 60k, skal jeg finne en bil som er lik min så snakker vi fort 70-75k da min har lav km stand, jeg vet dette er kun "annonserte" priser og er nok mer enn hva disse bilene selges for. Nå vurderer jeg å importere bilen til Norge, og jeg lurer på om hva som skjer om bilen blir skadet på norske veier (etter at den er registrert og forsikret i Norge sef), hvordan kan et forsikringsselskap vurdere verdien på en sånn type bil? i Spania så kan du velge å sette en verdi på bilen selv om du ønsker, jeg har satt 60k. Men jeg har hørt at norske forsikringsselskaper lar deg ikke velge verdien selv når du først forsikrer bilen, i alle fall ikke de jeg kontaktet. De sa at de henter inn faktisk salgsdata fra forhandlere slik at ser hva disse bilene er verdt som "innbytte", men mtp på at 850csi er ekstremt sjeldne i Norge, så antar jeg at denne dataen ikke fins. Har snakket med en venn som jobber innenfor forsikring (bolig), og han mente at det er kun bolig og kunst som kan gå opp i verdi i øyne av forsikringsselskaper, dersom en bil, mc eller båt går opp i verdi så får man kun dekket det man selv betalte når man kjøpte bilen/mc-en/båten. så han mener at det er best at jeg gir min 850 som en innbytte på en annen bil slik at på kontrakten så står at den nye bilen jeg kjøper har en verdi på 60-70k, men siden jeg har innbytte så betaler jeg ingen/lite mellomlegg, det gjør mva situasjonen komlpisert når bilen kommer til norge, samtidig er jeg lite interessert i å bytte min bil, så det sier seg selv at jeg hater denne løsningen. har jeg overtenkt her? finnes det en enklere løsning? er det noen forsikringsselskap som lar deg selv velge verdien på bilen? har aldri eid en dyr bil i Norge eller vært i stor kollisjon så har ingen erfaring med forsikringssystemet på dyrere biler. Endret November 25, 2021 av mohabed Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarod Skrevet November 25, 2021 Share Skrevet November 25, 2021 Fant dette på sidene til Sparebanken Narvik: Innløsning - hva betyr det egentlig? I tilfeller hvor det verken vil være økonomisk eller teknisk forsvarlig å reparere bilen etter en skade, vil vi innløse bilen. Det betyr at vår tekniske avdeling vurderer bilen verdi opp mot markedsverdi på tilsvarende bil. Denne vurderingen vil være grunnlaget for erstatningstilbudet du vil motta for din bil.Er du uenig i erstatningssummen du blir tilbudt? Hvis du er uenig i erstatningstilbudet, må du selv fremskaffe dokumentasjon fra forhandler på at markedsverdien er høyere enn det vi har kommet frem til. Etter mottatt dokumentasjon vil vi ta en ny vurdering av verdien, og eventuelt komme med et nytt erstatningstilbud til deg. Vi kommer stort sett frem til en løsning alle er fornøyde med. mohabed reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mohabed Skrevet November 25, 2021 Forfatter Share Skrevet November 25, 2021 1 minutt siden, Jarod skrev: Fant dette på sidene til Sparebanken Narvik: Innløsning - hva betyr det egentlig? I tilfeller hvor det verken vil være økonomisk eller teknisk forsvarlig å reparere bilen etter en skade, vil vi innløse bilen. Det betyr at vår tekniske avdeling vurderer bilen verdi opp mot markedsverdi på tilsvarende bil. Denne vurderingen vil være grunnlaget for erstatningstilbudet du vil motta for din bil.Er du uenig i erstatningssummen du blir tilbudt? Hvis du er uenig i erstatningstilbudet, må du selv fremskaffe dokumentasjon fra forhandler på at markedsverdien er høyere enn det vi har kommet frem til. Etter mottatt dokumentasjon vil vi ta en ny vurdering av verdien, og eventuelt komme med et nytt erstatningstilbud til deg. Vi kommer stort sett frem til en løsning alle er fornøyde med. takk for svar, skal ringe å høre med de. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet November 25, 2021 Share Skrevet November 25, 2021 Her ville jeg tatt kontakt med foreninger eller selskaper som forhandler "entusiastforsikringer". Typisk Amcar eller LMK. Vet at LMK har en forsikring for "blivende klassiker", hvor det er involvert en søknadsprosess. Her kan man nok helt sikkert finne en riktig verdi for bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet November 25, 2021 Share Skrevet November 25, 2021 Du får dekket markedsverdi. Hos If har jeg en tilleggsdekning som gir markedsverdi + 15% ved totalhavari. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mohabed Skrevet November 25, 2021 Forfatter Share Skrevet November 25, 2021 tusen takk for svar folkens. tror jeg ender hos if, snakket med de tidligere i dag, og de fortalte at det er best at jeg sender de melding der jeg sier markedsverdien slik at forsikringsprisen blir justert etter markedsverdien, fordi det er stor forskjell mellom hva verdien på bilen er og hva deres internt system verdi setter prisen på. de nevnte ingenting om tilleggsdekning men kan sende melding for å høre mer. 51 minutter siden, Walkabout skrev: Du får dekket markedsverdi. Hos If har jeg en tilleggsdekning som gir markedsverdi + 15% ved totalhavari. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå