Gå til innhold

M52B28 - bytte toppakning eller bytte motor?


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Søker her etter at det har dukket opp et dilemma, og det er ikke godt å vite hva som lønner seg. Har en -98 528i hvor tydeligvis toppakning er gåen. I følge verkstedet som har skrudd på bilen, er det ikke bare-bare å bytte toppakning på denne. 
Er det alternativt bedre/enklere/billigere å finne en byttemotor?

Noen her har kanskje opplevd det samme og gjort seg opp noen meninger/erfaringer.

Takker for tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er som regel at noe mer har skjedd og du må kanskje begynne å plane topp eller bytte topp pga. sprekk og da er du fort i et område der det muligens er billigere å bytte motoren. 

Hva som er billigst og best avhenger en del av hva du greier å gjøre selv, men begge deler involverer litt arbeid. Inn og ut med motor greier man i løpet av en helg om man får litt hjelp og har skrudd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2022 den 23.23, E.C. skrev:

Problemet er som regel at noe mer har skjedd og du må kanskje begynne å plane topp eller bytte topp pga. sprekk og da er du fort i et område der det muligens er billigere å bytte motoren. 

Hva som er billigst og best avhenger en del av hva du greier å gjøre selv, men begge deler involverer litt arbeid. Inn og ut med motor greier man i løpet av en helg om man får litt hjelp og har skrudd før.

Takk for svar, E.C!

Her er det dessverre ikke snakk om å skru selv. Hele kjølesystemet på bilen ble byttet, da de fleste vet at dette er en akilles på disse motorene. Nå står vi igjen med få alternativer, og det verkstedet som har sjekket bilen mener de finner eksos i kjølevannet, om de kjører bilen hardt!

Men heldigvis har jeg en bekjent som skrur til en litt mere edruelig timepris enn de fleste verksteder. Gjelder da bare å finne en motor med historikk og flytte over det nye kjølesystemet. Så slik saken står nå, kan muligens det være det beste alternativet…(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kanskje dobbeltsjekket det med eksos i kjølevann, finnes testkit å få kjøpt. Greit å være helt sikker på symptomene/problemet før man går løs på noe såpass drastisk som motorbytte. Hvis du ikke har ekstremt med hastverk med å få fikset bilen så kan man alltid ta av toppen for å se etter åpenbare feil. Hvis toppakningen er blåst så vil du sannsynligvis se det. 

Hva er problemet med bilen egentlig? Trykk i kjølesystemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt merkelig hele greia, egentlig. Den bygger opp trykk og kvitter seg med kjølevannet, men bare av og til. Etter bytte av kjølesystemet ble den friskmeldt, og fungerte stabilt og fint i ca. en uke.

Plutselig kom problemet igjen. Og gjerne før motor er varm - kaldt kjølevann pipler ut. Kan også komme på varm motor, og da forsvinner varmen i varmeapparatet. Har hatt tre forskjellige mekanikere for å kikke på det, men alle klør seg i hodet og tenker nå toppakning. 
De måle for eksos i kjølevannet en gang tidligere og da fant de ingenting. Denne gangen hadde de kjørt den ganske hardt, og da fikk de tydeligvis utslag…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...