The Quark Skrevet April 4, 2022 Share Skrevet April 4, 2022 (endret) Kupeviften på min E93 startet å lage ulyder på hastighetstrinn 1 og 2 her om dagen. I stedet for å bytte denne, tenkte jeg forsøke å smøre opp lagrene da viften ellers fungerer greit. Når jeg først gjorde denne enkle operasjonen, så tenkte jeg å dokumentere det for ettertiden. Å smøre opp eller bytte kupeviften er en veldig enkel og rask operasjon og man kommer greit til med å kun ta løs det nedre dekselet i fotbrønnen (ingen fjerning av hanskerom og luftekanal). Alt som trenges av verktøy for å bytte kupeviften er en Torx T-20 trekker. Om man ikke skifter viften, men heller smøre den opp, så kan det være greit å også ha en Torx T-10 trekker for å fjerne huset rundt viftemotor (dog ikke strengt nødvendig). For smøring, bruk en penetrerende olje med litt heft av noe slag, selv brukte jeg en billig PTFE-olje fra Biltema, men må innrømme at jeg ikke aner hva som er best å bruke... Viften trekkes nå ned, det er litt trangt og du må presse litt på luftekanalen som går i forkant av viften for å lirke den ut, men det går helt utmerket greit. Om du skal skifte viften, så monterer du nå den nye viften (i motsatt rekkefølge av disse enkle steg), skal du heller forsøke smøre opp den gamle og utsette utskiftingen litt, fortsett som under 🙂 Trekk så plasthuset forsiktig av viftemotoren, pass på at kontakten føres gjennom lokket i huset. Ved å vippe opp lokket, så kommer du til å smøre det underste lageret, så det er strengt tatt ikke nødvendig å ta av plasthuset med mindre du ønsker å rengjøre ordentlig. Penetrerende smøremiddel med PTFE av billigste sort (spent på hvor lenge det holder...). Viften ble montert tilbake og går lydløst igjen. Nå er jeg bare spent på hvor lenge det holder. Endret April 4, 2022 av The Quark mslello, sveigis, E.C. og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Juli 15, 2022 Share Skrevet Juli 15, 2022 Hvordan fungerer det nå? Fortsatt ingen ulyd etter smøring? 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Quark Skrevet Juli 19, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2022 (endret) @Tore Diesel Viften går fremdeles lydløst. Har brukt bilen ganske mye på helgeturer gjennom våren og sommeren, akkurat kommet hjem fra en ukestur med takløskjøring på svenskekysten og viften var fremdeles lydløs da jeg parkerte i garasjen i går 😎 Endret Juli 19, 2022 av The Quark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Juli 20, 2022 Share Skrevet Juli 20, 2022 Høres meget bra ut! Vurderer tilsvarende stunt med min, da den begynner å få tendenser til periodisk fuglekvitring! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå