Gå til innhold

Hvilket motorturtall ved normal kjøring

niets
 Share

Anbefalte innlegg

TS har bensin, disse ligger en del over i turtall sammenlignet med diesel, som noen av dere som har svart har (vet at dere vet, men dere leste ikke TS godt nok).

23 minutes ago, niets said:

Det jeg mente var at det er en hard lyd ved pådrag, dvs oppover i registeret. Ikke ved lave turtall. Dette forandrer seg når jeg har kjørt en stund på litt høyere turtall. Da er den harde lyden ved akselrasjon borte.

Dette er normalt på en undermotorisert bil, motoren jobber hardere ved akselerasjon fra lavere turtall. Men dette har en enkel løsning: Motoren din kan tunes til å bli riktig så sprek. Hvor mange hester har den i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lysken skrev:

Dette er normalt på en undermotorisert bil, motoren jobber hardere ved akselerasjon fra lavere turtall.

Den harde lyden er ikke ved lave turtall, men ved høye turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, niets said:

Den harde lyden er ikke ved lave turtall, men ved høye turtall.

Vel, da ser det ikke ut til at noen har forstått hva du egentlig mener. Prøv å gi en bedre beskrivelse. Så langt har du kommet med motstridende informasjon.

Hva er "høye turtall" for deg? 1800-2000 f.eks. er lavt for en bensinbil.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lysken skrev:

Vel, da ser det ikke ut til at noen har forstått hva du egentlig mener. Prøv å gi en bedre beskrivelse. Så langt har du kommet med motstridende informasjon.

Hva er "høye turtall" for deg? 1800-2000 f.eks. er lavt for en bensinbil.

Mitt probem: Hvis jeg kjører pent og rolig med bruk av automatgear i comfort modus ligger turtallet normalt mellom 1500 og 2000. Hvis jeg kjører slik over en viss tidsperiode, merker jeg at motoren begynner å gå dårligere. Den blir hardere i lyden, og ved akselrasjon (over 2000 omdreininger) kan jeg merke en ulyd nesten som tenningsbank.

Hvis jeg derimot velger sports-innstillingen på automatkassa (drar spaken til venstre), vil motoren ved pen og rolig kjøring normalt ligge mellom 2000 og 3000 omdreininger. Etter å ha kjørt slik en stund, merker jeg at den harde lyden i motoren blir borte og det som minner om tenningsbank forsvinner også.

Derfor stilte jeg mitt opprinnelige spørsmål om hvilket turtall dere normalt ligger på. For mitt vedkommende kan jeg si at det enten normalt ligger mellom 1500 og 2000 (i vanlig auto i comfort modus) eller mellom 2000 og 3000 (med automatkassa i sportsmodus). Jeg synes 2000 til 3000 ved rolig og normal kjøring egentlig er litt høyt, men må jo velge det i og med at motoren generelt går bedre ved bruk av det intervallet.  

Endret av niets
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...