Knekten Skrevet Juni 19, 2022 Share Skrevet Juni 19, 2022 Hei, Jeg hadde nylig en interessant tur til barnehagen med vår E70 X5 2008. Få sekunder etter at jeg begynte å kjøre varslet bilen om at ryggekamera ikke virket (til tross for at det faktisk fungerte idet jeg rygget ut av gårdsplassen), etterfulgt av varsel om feil på PDC. Med et hevet øyebryn fortsatte jeg turen og etter 5 minutters tid fikk jeg varsel om at det var feil på xdrive-systemet samtidig som at det begynte å flimre i head-up display. Jeg parkerte og stoppet bilen på barnehagen og bilen var helt død. Ingen lys i kupèen, ingen lydsignal, ingen soft-close, ingen parkbrems, bakluke, osv. Og bilen nektet selvsagt å starte igjen. Jeg mistenkte feil på batteri/dynamo, så jeg fikk hentet et startbatteri som jeg koblet på i front. Bilen våknet til liv og startet igjen. Kjørte deretter hjem igjen med samme varsler og symptomer som forrige tur. Når jeg kom hjem sjekket jeg ladespenning med multimeter, og det var normale verdier både foran og bak. Etter at bilen hadde stått på tomgang noen minutter så stoppet den helt plutselig, og var helt død igjen. Målte da batterispenning direkte på batteriet til 12.6V, men når jeg målte foran i motorrommet fikk jeg kun 4.8V..! Etter å ha gått over batterikabler og jordkabler mistenkte jeg relè. I den bakre sikringsboksen i E70 sitter det et cut-off relè (ref https://fuseandrelay.com/bmw/x5-e70.html), også kjent som "Terminal 30G", og strømforsyningen til mange av de elektriske komponentene går gjennom dette relèet. Etter noe provisorisk testing av relèet (dvs sjekke at det "klikker" og at kretsen blir lukket med tilnærmet 0 motstand) så virket det som at relèet var i orden. Men ved nærmere ettersyn på innsiden av relèet kan man se tydelige tegn på slitasje og at det ikke vil kunne håndtere større strømtrekk. Her er relèet i åpen posisjon: Og "lukket" krets: Kontaktflaten i dette tilfellet er altfor liten til å kunne håndtere større mengder strøm, men nok til å kunne passere den provisorisk testingen jeg utførte. I mitt tilfelle ble bilen friskmeldt etter bytte av relè. Jeg hadde egentlig ikke tenkt på at relèet kunne feile på denne måten, så derfor denne posten i tilfelle andre opplever lignende symptomer smashy, Hpi, E.C. og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå