Gå til innhold

Foliere E60 lykteglass?


Grobian
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har ganske så intakte, fine lykteglass på min 2004 E60, og det vil jeg bevare!

Jeg ser at det koster fra 5-10k for nye lykter fra Hella og andre "ok" merker, og at det så å si ikke finnes slike lykter å kjøpe fra huggere rundt omkring. Så nedsiden ved at disse lyktene blir stygge synes jeg er stor nok til å at jeg må vurdere preventive tiltak.

Under polering av bilen gikk jeg over lyktene med fin pad og polish fra Rupes. Jeg fikk bort noen små hakk (som sikkert var inngrodde insektsrester), samt noe belegg som åpenbart var gammel polish. Finishen ble så nær ny som den kan bli på en 14 18 år gammel E60. For å beskytte la jeg en forsegler fra Gyeon til glass og plast, som jeg har brukt med stor suksess på X5-en.

Bør jeg vurdere å få lyktene foliert for å beskytte de? Hvem i Oslo-området eller i Vestfold er flinke til slikt?

Jeg ser for meg at foliens lim ikke må kunne skade lykteplasten - det hadde jo vært dumt. Det må også unngås brytning av lyset.. og, en sånn foliering er kanskje grunnlag for feil på PKK?

image.thumb.jpeg.cc1e9bd9ce80c4b650f7938525653338.jpeg

Endret av Grobian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik behandling varer ikke så lenge dessverre. Så det er nok foliering av lykta som er det beste.
Det kan gjøres enkel selv med folie fra internett eller biltema.
Men skal en ha noe som varer så er det nok lurt og levere bilen inn til et lokalt reklame firma som driver med foliering, kjøretøy.
Folieringen har ikke noe og si for PKK så sant det ordentlig lagt på og ikke "forstyrrer" lysbildet.
Mange med ny bil i dag leverer den jo inn dagen etter den er hentet for foliering av front, kanaler osv. mot steinsprut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte nye lykter til min i fjor sommer, og fikk disse foliert hos Car Spa i Konows Gate (Oslo) før montering - kjørte de like greit rett dit etter uthenting på GS. 😅
Nå var mine gamle utrolig stygge også da (fulle av steinsprut, dugg i brynene osv.), dine ser jo fortsatt kjempefine ut. 

Tanken med å foliere for vår del er jo at vi ønsker at de nye lyktene skal holde seg fine så lenge som mulig - og det som er så fint med foliering, er jo at det "bare" er å bytte ut folien når nåværende har gjort sitt, så har man plutselig nye lykter enda en gang. :D 
Car Spa bruker Xpel, som er en "selvhelende" folie som reparerer seg selv til en viss grad når utsatt for varme. 

Har også foliert nye tåkelykter der (LCI uten m-sport har jo disse "flate" tåkelyktene), samt frontlykter til i3. På sistnevnte polerte vi lyktene før vi like greit leverte hele bilen til Car Spa. Veldig fornøyd med resultatene på alle tre tilfellene her i alle fall 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...