Jump to content

Grobian

Members
  • Content Count

    28
  • Joined

  • Last visited

About Grobian

  • Rank
    Sersjant

Profile Information

  • Kjøretøy
    i3, X5 25d

Recent Profile Visitors

135 profile views
  1. 2006 116i med 44 000 km på telleren. Min mor kjører nok ikke stort, men jaggu så skitten bilen hadde blitt. Sikkert en milliard prikker på den som ingen avfetting ville ta. Clayet hele bilen og håndpolert dels med Autoglym Super Resin Polish og Paint Renovator. Avsluttet med UHD Wax, stedvis to lag. Herdet et døgn og så spylt og behandlet med Gyeon Q2m Wetcoat. Kosearbeid! VID_20200715_142932.mp4
  2. Takk! Jeg lette spesifikt etter en uten M-Sport Svært happy med den!
  3. Ikke akkurat i dag, men i dag jeg rakk å se over noen bilder
  4. Hmm.. påvirker rulleomkretsen fordi slitasjen blir annerledes? Den drar kanskje ikke så veldig mye på forhjulene ved normal kjøring på sommerføre uansett? Sånn sett kan kanskje endring i rulleomkrets oppstå til vanlig, uten xDelete også, men jeg har egentlig ikke peiling. For øvrig enig i modifikasjonene du har gjort, helt rett å ta bort modellbetegnelsen og xDrive-logo. Alle som vet, de vet, og de som ikke vet skjønner uansett at det er en fin bil
  5. Helt utrolig fin bil! Hvordan er denne med xDelete? Hvor man koder bort xDrive? Det hadde kanskje vært noe på sommerstid, for så å kode tilbake xDrive til vinteren igjen. Tror jeg hadde vurdert det på en bil med såpass heftig motor
  6. Dette er jo en steingammel tråd, men tenkte jeg kunne gi litt skryt til Oslo felgretting. Vi har en ny for oss X5, men som på tross av avbalansering av hjul fortsatt hadde en vibrasjon på sommerhjulene. Selgers verksted fikk det ikke bort, og bilen måtte til en annen maskin på et annet verksted for ytterligere sjekk. De kunne raskt konstatere at en av felgene var urunde, samt at felgene er kopifelger.. det visste vi ikke. Mens vi venter på at vi skal få nye felger fra forhandleren måtte den urunde felgen rettes for å få bort forstyrrende vibrasjon i ratt og bil. Jeg ringte Oslo felgretting i går, og i dag litt før kl. 09 tok de imot bilen og utbedret felgen. Jeg var hjemme igjen før 10. Svært fornøyd med det som later til å være en for meg perfekt utbedring av felgen. Det kunne merkes helt umiddelbart at bilen var uten vibrasjonen. Nå skal det bli en sann fornøyelse å kjøre på langtur igjen. Så får det heller være at forhandleren har brukt utrolig lang tid på å finne ut av problemet, og deretter sikkert skal bruke vinter og vår på å skaffe til veie nye felger....
  7. Kan det registreres med Bimmercode også?
  8. Observerte en X5 40e som ble startet inne hos BMW-forhandleren for å bli kjørt ut til en som ville prøvekjøre den.. den røykla hele lokalet. Vi ventet på å få skilter på vår nye bil, men måtte bare trekke ut i frisk luft for ikke å fylle lungene med all den ekle røyken Kanskje ikke uvanlig at det kommer noe røyk, men det bør kanskje ikke gjøre det hver gang motoren startes..? Det er jo ganske uvanlig på moderne bensinmotorer. Har 2015 X5 og 2017 i3, og har ikke fått Spotify til å fungere med Android på noen av de. Har dog ikke testet med konas iPhone over USB, det må kanskje gjøres. Trådløst har jeg opplevd at Spotify på iPhonen noen ganger kommer opp på X5en, men da er spillelistene utilgjengelige. Det virker som om BMW sliter med å tilby kompatibilitet med nyere Android, hvis dette i det hele tatt har fungert spesielt godt selv da alt var nytt.
  9. Neste gang dette kan bli aktuelt tror jeg at jeg legger et greit lag med silikon fra sprayboks på tersklene. Ikke et veldig stort problem, men hvis vi MÅTTE ut av bilen, hvilket vi klarte å unngå på strekningen Mosjøen - Bodø i sterkt vinterlige forhold, så hadde vi måttet klatre ut av vinduene pga. bagasje bak.. Ikke helt optimalt, det bør være veldig enkelt å evakuere bilen på landjorden
  10. Det kan virke som om hullene i forskjermen som skal besørge forbedret aerodynamiske egenskaper, tillater at det strømmer ganske mye løs snø bakover dørene. Denne har der tint litt og eller satt seg fast på dørene, og sakte bygget seg opp før denne massen har rent ned på stigtrinnet, hvor den frøs. En god del har nok også blitt sprutet opp fra veibanen der den var saltet og det var et tykt lag med slaps.. Dessverre var klokken nærmere ett på natten, og vi slo av motoren for ikke å holde naboene våkne. Dermed ble det ganske kaldt, og interessen for å komme seg inn i varmen var betydelig høyere enn den for å dokumentere forholdet Likeledes var det mer akutt å få smeltet bort isen, enn å ta bilde av det... Man leser jo mye om BMWs og andre produsenters vintertesting i Lapland, men det de aldri får testet godt nok der må jo være varierende værforhold, som dette problemet sikkert var et utslag av. Har de i det hele tatt fjelloverganger i Sverige? Det er fullt mulig å kjøre 5 mil og oppleve vær fra +10 til -10 i disse dager. Et bilde fra dagen derpå, men da hadde vi fått bort isen og opp alle dørene..
  11. Det var mye gørr i den isen, den var gråbrun. Det fristet ikke å gni dørkanten mot den. Jeg dyttet så hardt i døren som jeg følte at var forsvarlig. Døren bøyde seg utover, men da bare øvre del. Jeg tror ikke det var lurt å ta i hardere, med mindre det var en nødsituasjon. Første gangen jeg merket isen skrapet den greit i dørkanten, og uten at så mye is forsvant. Stigtrinnene har gummiknotter som gjør at isen får godt feste. Jeg tok en tur til nærmeste CirkleK for å spyle bilen, men fikk bare bort det verste fra hjulbuene. Men i morgen venter 7 plussgrader.
  12. Jeg oppfattet ingen problem med dørlåsen. Hvis så sammenfalt det helt med isproblemet på samtlige fire dører. Aldri hatt andre problemer med dørene. Døren reagerte på bruk av hendlene. Mulig skvettlapper må vurderes.
  13. Men ville dørlåsen ha fjernet is på stigtrinnene? Hmm. Skal det være varmetråder i stigtrinnene?
  14. Bilen er produsert etter april. Jeg tror ikke dørlåsen var problemet, men den 4cm høye kanten med klink is som lå oppå stigtrinnene/running boards og fysisk låste døren. Kan det hjelpe å smøre et par pakker vaselin oppå trinnet? Det blir selvfølgelig noe dritt å få på klær og gulv atter..
  15. Jeg var på en lengre kjøretur med vår '15 F15 nylig på tidvis krevende føre. Periodevis nullføre, saltet vei og tett snøvær. Mellom - 2 og -16 grader celsius. På et tissestopp hørte vi at dørene skrapte i noe, det lå et lite lag is oppå stigtrinnene. Jeg skrapte det overflatiske vekk, og sprayet på raust med avisningsvæske, samt spadde ut så mye som mulig fra hjulbuene, der var det også mye slaps og is. Ved neste stopp gikk ikke dørene opp i det hele tatt. Dermed ble det 40 mil uten å gå ut av bilen. Vi hadde med litt bagasje, så å gå ut bakluken var ikke et stort alternativ. Vel fremme hadde velkomstkomiteen hårføner og skjøteledning parat.. Og ut kom vi etter gode 30 minutter med defrosting. Noen som har gode tips for å unngå denne typen oppbygging av is?
×
×
  • Create New...