Gå til innhold

BMW E61 Dynamic Drive problemer, help!


TommyNgu
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en BMW E61 2005 med S229A Dynamic Drive og S217A Aktiv styring som lager lyd - typ samme lyd hvis det er lite væske i systemet. Har byttet pumpe 3 ganger nå og har samme symptomene, lyden er der enda - lyden følger turtallet også.

Pumpe #1 - den som satt original i bilen begynte å lage lyd - som om det var lite væske i systemet. Ga ingen feilmelding og alt fungerte som det skulle, men det kom ulyd fra pumpa. Så da byttet jeg til en brukt pumpe fra KOED - som er oppgitt at den er funksjonstestet før demontering

Pumpe #2 - monterer denne, starter opp bilen og kjører "Start-up" prosessen til Dynamic Drive gjennom ISTA. Kjører prosessen flere ganger uten problemer, men pumpen lager fortsatt lyd - fra første sekund etter oppstart. Heller ingen feilmeldingen denne gangen og alt fungere som det skal, utenom ulyden fra pumpa

Pumpe #3 - monterer denne og starter opp bilen, men får feil på Dynamic Drive fra første sekund. Sletter feil og prøver å kjøre "Start-up" prosessen til Dynamic Drive gjennom ISTA. Får feil på ARS systemet og får beskjed om å gjøre "ABL - precheck ARS start up". Utfører denne etter instrukser i ISTA og får beskjed om å teste tandempumpa (servopumpa) og vannpumpa. Vannpumpa er helt ny + termostaten. Servopumpen er oppgitt fra KOED at den er funksjonstestet før demontering, så denne skal fungere - hvordan ellers skal jeg teste dette, servoen fungerer som den skal. Får deretter beskjed om å bytte "valve Y40" - OEM #37206781488. 

Da er spørsmålet mitt, hvordan påvirker denne ventilen servopumpa at den skal lage lyd som om det er lite væske i systemet - vet at servopumpa også er pumpa til Dynamic Drive? Hvorfor har jeg ikke fått opp noe feil på denne før? Noen måte å teste ut denne utenom å bytte til en annen? Er det vanlig at disse feiler - finner noen ingen andre som har hatt samme problem på diverse forumet/nett. Kjenner veldig lite til Dynamic Drive generelt, så all info settes pris på!

Takker for all feedback!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Otis skrev:

Tidligere har jeg lest en plass noe om at slangene til DD blir tett/svulmer opp innvendig og man bør skifte de.

Men om det er korrekt vet jeg ikke.

Okey, tenker at jeg kobler av slangene og sjekker om det strømmer fritt i dem eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tenkte å kjøre gjennom litt olje fra toppen og se om det strømmer gjennom eller om det stopper. Men klarer ikke å se inn i slangene, er for mange bend og trangt mens de er montert på bilen.... 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37206781488 er jo hele ventilblokka til dynamic drive. 

I og med at du har prøvd flere pumper og lyden er der enda (forstår jeg deg rett?) mistenker jeg at noe er feil med ventilblokka. Dersom du har en indre lekkasje i ventilblokka kan du få ulyd i pumpa (kavitasjon).

Jeg ville ha tatt ut ventilblokka og plukket den fra hverandre så langt som det går, og sett på tilstanden. 

Hvordan så olja ut første gang du åpnet systemet? 

Dette er hydraulikk med høyt trykk, slik at den minste forurensning vil kunne skade ventilblokka og for så vidt de andre komponentene i systemet også. 

Jeg har Dynamic Drive på min bil også, herlig system! Har ikke vært plaget med det enda, bank i bordet. Min har gått 260000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Andreas_R skrev:

37206781488 er jo hele ventilblokka til dynamic drive. 

I og med at du har prøvd flere pumper og lyden er der enda (forstår jeg deg rett?) mistenker jeg at noe er feil med ventilblokka. Dersom du har en indre lekkasje i ventilblokka kan du få ulyd i pumpa (kavitasjon).

Jeg ville ha tatt ut ventilblokka og plukket den fra hverandre så langt som det går, og sett på tilstanden. 

Hvordan så olja ut første gang du åpnet systemet? 

Dette er hydraulikk med høyt trykk, slik at den minste forurensning vil kunne skade ventilblokka og for så vidt de andre komponentene i systemet også. 

Jeg har Dynamic Drive på min bil også, herlig system! Har ikke vært plaget med det enda, bank i bordet. Min har gått 260000km.

Stemmer, har gått gjennom flere pumper

Olja var temmelig mørk, men fant ingen klumper eller legemer i olja, men det sitter filter i reservoaret, så regner med alt hadde blitt samlet i dette?

Det er sikkert veldig bra når det funker ja, men ikke noe fan av det når det ikke funker som det skal nå 😛 

Men tar å ser på blokken, så får jeg se om det er noen visuell forklaring på hvorfor pumpene lager lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Akkurat dette problemet har jeg på min f11 også. Har vært på forskjellig bmw verksted uten at de forztår noen ting. Noen mener servo pumpe, andre mener sentral. Kan ikke drive å bytte slike deler på måfå for å lete etter feil, da går pengene fort ut. Har ingen feil meldinger, å systemet fungerer som det skal. Kan nevne at servoolje tanken er full i skum ved oppstart etter stillstans over natten, så en eller annen plass drar den luft,å ingen synlige lekasjer. Men denne lyden blir jeg snart tullete av, så finner du ut av dette håoer jeg du deler det her. 

Endret av matros72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...