Nyheim Skrevet Oktober 17, 2022 Share Skrevet Oktober 17, 2022 (endret) Hei! Har en 09.2009 E61 525XD med M57 og ZF 6HP19 automatkasse. 300.000 km. Nettopp hatt stor service hvor jeg blant annet skiftet hovedtermostat, fjernet EGR termostat (delete kit) og satt inn en VW 80°C inline termostat på returlinje fra girkassgirkassekjøleren. Skiftet bunnpanne med oljefilter, ZF olje og mechatronic sleeves i samme slengen. Altså skal alt være på line for ei frisk girkasse. Driftstemp ligger nå dønn stabil på 90°C motortemp, og girkasseoljen ligger å veksler mellom 60 og 70 °C. Syns det virker litt lavt? Disse skal vel helst ha 80-85 grader? Det må nevnes at det var knapt 2°C utetemp under kjøring og girkassen girer silkemykt. Girer penere enn før oljeskift og mechatronic sleeves be skiftet. Er dette normal girkasse-temperatur på disse bilene? Endret Oktober 17, 2022 av Nyheim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Oktober 18, 2022 Share Skrevet Oktober 18, 2022 Jeg vil si at hvis dette er på motorvei uten særlig belastning så høres det ikke så galt ut, ihvertfall ikke 70°. Hvis du kjører i kø eller type bykjøring med lav hastighet eller kjører aktivt eller har noe på slep så skal du vel se 80-90° Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K.F Skrevet Oktober 18, 2022 Share Skrevet Oktober 18, 2022 helt normalt. Som han over sier, du vil få mer temp ved foreks slep og oppoverbakke. Girkassa mi kryper seg opp til ca 80 med slep 2 tonn på slep, oppover. også med M57 med inline VW termostat. Selv om jeg har 8hp, så er kjøler osv den samme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nyheim Skrevet Oktober 18, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 18, 2022 4 timer siden, Hpi skrev: Jeg vil si at hvis dette er på motorvei uten særlig belastning så høres det ikke så galt ut, ihvertfall ikke 70°. Hvis du kjører i kø eller type bykjøring med lav hastighet eller kjører aktivt eller har noe på slep så skal du vel se 80-90° 8 minutter siden, K.F skrev: helt normalt. Som han over sier, du vil få mer temp ved foreks slep og oppoverbakke. Girkassa mi kryper seg opp til ca 80 med slep 2 tonn på slep, oppover. også med M57 med inline VW termostat. Selv om jeg har 8hp, så er kjøler osv den samme. Dette var med tom bil, lett landeveiskjøring og kun 2-3 grader ute. Tusen takk for svar. Kjenner jeg ble litt letta nå! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå