Gå til innhold

sveipa2
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper på hjelp her inne.

Min BMW 318i Touring 2011 mod mister turtall nå og da både på tomgang og ved vanlig kjøring.

Plutselig raser turtallet ned på motor og går så opp igjen etter et par sekunder.

Så langt har dette bare skjedd med varm motor.

Dette  gir et ekkelt rykk i bilen. Ingen varselamper lyser.

Kjører jeg med cruise kontroll i feks 100kmt, så slår den seg av etter et sånt rykk/ turtalls-fall.

Har hatt bilen inne hos Autopower på diagnose. Ingen feil kommer opp.

Bilen er gått 112 000km og har relativt nytt register i motor. Nye plugger, nytt luftfilter og ny olje.

Motor og modell er: E91N 3 serie (08-)touring318i N43 (US31)

Hvis noen har vært borti dette problemet, så blir jeg glad for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er dessverre mange som bruker tid på facebook fremfor forum og informasjonen blir spredt og for meg i hvert fall umulig å finne igjen på sosiale medier. Forum er bedre, men dessverre tror jeg de sliter i konkurransen.

 

Har dessverre ikke noen gode tips til hva problemet er utover å sjekke slanger og slikt som innsug om det er sprekker eller mulighet for falskluft, men det har du sikkert allerede gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TorsteinAa skrev:

Det er dessverre mange som bruker tid på facebook fremfor forum og informasjonen blir spredt og for meg i hvert fall umulig å finne igjen på sosiale medier. Forum er bedre, men dessverre tror jeg de sliter i konkurransen.

 

Har dessverre ikke noen gode tips til hva problemet er utover å sjekke slanger og slikt som innsug om det er sprekker eller mulighet for falskluft, men det har du sikkert allerede gjort.

Takk for svar. Har dessverre ikke mulighet til å mekke med bilen slik jeg bor. Brukte "kunstig intelligens" på nettet og fikk gode svar faktisk, men det blir dyrt og gå i gjennom den lista på et verksted.

Svaret jeg fikk: 

Det er vanskelig å fastslå den eksakte årsaken til problemet uten riktig diagnose, men det plutselige fallet i RPM kan være forårsaket av flere problemer, for eksempel:

Et problem med gasshåndtaket eller gassposisjonssensoren
En vakuumlekkasje i inntakssystemet
En sviktende luftmengdesensor
En utslitt tennplugg eller tennspole
Et problem med drivstofflevering, for eksempel tette drivstoffinjektorer eller en sviktende drivstoffpumpe.
Det er best å la en profesjonell mekaniker utføre en diagnostisk test for å identifisere og reparere det underliggende problemet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke noe galt med bimmers.no i så måte, men noen ganger så glemmer man en tråd og da blir det ikke noe svar.

Når det er sagt, så er problemet ditt ganske vagt, og krever nok logging av data når problemet oppstår, for å forstå problemet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Otis skrev:

Det er nok ikke noe galt med bimmers.no i så måte, men noen ganger så glemmer man en tråd og da blir det ikke noe svar.

Når det er sagt, så er problemet ditt ganske vagt, og krever nok logging av data når problemet oppstår, for å forstå problemet mer.

Diagnosen hos Autopower viser ikke noe feil i det hele tatt og det er det som er merkelig. Kan selve datahjernen i bilen ha fått "hjerneslag"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, TorsteinAa skrev:

Du kan kanskje prøve å kjøre med en ODB2 blutetooth sender koblet i service porten på bilen og app som kan registrere over tid og på en slik måte se om det dukker opp noe informasjon som kan komme til nytte i videre feilsøken.

Eksempler på apper og "dingser" her: https://obdstation.com/best-obd2-apps-review/

 

Takk for tips. Skal lese litt om dette. Men Autopower tror det kan være et coil problem. Visstnok en svakhet på disse ble det sagt. Men det burde vel diagnosen ha funnet ut av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, sveipa2 said:

Takk for tips. Skal lese litt om dette. Men Autopower tror det kan være et coil problem. Visstnok en svakhet på disse ble det sagt. Men det burde vel diagnosen ha funnet ut av? 

Coil er ikkje utenkeleg, men det kan vere vanskeleg å stille diagnose på dette når det er såpass sporadisk. Skal du klare det uten å skifte deler er du nesten avhengig av at diagnoseverktøyet kan fortelle deg kva sylinder som mistenner slik at du kan bytte om på to coilar for å sjå om problemet følger coilen eller sylinderen.

Utenom det, så er det kanskje kurant å låne coilar frå en anna bil eller kjøpe brukt. Kjenner ikkje til kvaliteten på uorginale deler, men hos ex. autodoc får du 4 coilar for mindre enn en verkstedtime kostar så det kan jo vere eit greitt forsøk. Coilane varer uansett ikkje evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TurboJens skrev:

Coil er ikkje utenkeleg, men det kan vere vanskeleg å stille diagnose på dette når det er såpass sporadisk. Skal du klare det uten å skifte deler er du nesten avhengig av at diagnoseverktøyet kan fortelle deg kva sylinder som mistenner slik at du kan bytte om på to coilar for å sjå om problemet følger coilen eller sylinderen.

Utenom det, så er det kanskje kurant å låne coilar frå en anna bil eller kjøpe brukt. Kjenner ikkje til kvaliteten på uorginale deler, men hos ex. autodoc får du 4 coilar for mindre enn en verkstedtime kostar så det kan jo vere eit greitt forsøk. Coilane varer uansett ikkje evig.

Takk for svar og tips. Vet ikke om det er skiftet coiler på bilen noensinne, så jeg tar den kostnaden. Men jeg lurer på hvorfor bilen ikke sender data/feilmelding til Diagnose-verktøyet de bruker hos Autopower. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, sveipa2 said:

Takk for svar og tips. Vet ikke om det er skiftet coiler på bilen noensinne, så jeg tar den kostnaden. Men jeg lurer på hvorfor bilen ikke sender data/feilmelding til Diagnose-verktøyet de bruker hos Autopower. 

Ikkje alt en får feilkodar på, særleg på kortvarige feil. Det ligg som regel inne eit tidsvindu på 500-1000ms der feilen må vere aktiv før det blir ein feilkode av det. Rett og slett for å unngå å fylle opp styreenhetane med feilkodar for alt mulig som egentlig ikkje er feil.

Det kan tenkast at feilen vil utvikle seg over tid, og kanskje sette ein feilkode etterkvart som problemet blir verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, TurboJens skrev:

Ikkje alt en får feilkodar på, særleg på kortvarige feil. Det ligg som regel inne eit tidsvindu på 500-1000ms der feilen må vere aktiv før det blir ein feilkode av det. Rett og slett for å unngå å fylle opp styreenhetane med feilkodar for alt mulig som egentlig ikkje er feil.

Det kan tenkast at feilen vil utvikle seg over tid, og kanskje sette ein feilkode etterkvart som problemet blir verre.

Takk. Har selv tenkt  at feilen er for "liten eller periodisk" for styreenheten, men for sjåføren så er det et helvete. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...