Gå til innhold

LED-bar på taket F22


Valsken
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo! Har en 2016 f22 med noe skuffende lys i vintermørket. Så jeg tenker å montere en STOR ledbar på taket som kan tas av på sommeren. Da tenkte jeg først på å montere en takbøyle fremme også montere ledbar til den. Alternativt å montere en ledbar direkte i fixpointene på taket. Noen som har prøvd lignende? erfaringer? Eventuelt noe mål på hvor langt det er mellom fixpointene og anbefalinger av lys? Vet at utseendemessig kan det diskuteres men tenker å få montert noe så kraftig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tenkt samme tanken ja.. tenkte å lage ein brakett i rustfritt, lakke den svart og lime den fast i taket. Tok ei prøvemontering og om eg somla meg til å flytte den vil den nok bli der heile året, var relativt diskre...

Eg gløymde desverre å ta bilde med lyset av, då viste den igrunn ikkje noko særleg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, TurboJens skrev:

Eg har tenkt samme tanken ja.. tenkte å lage ein brakett i rustfritt, lakke den svart og lime den fast i taket. Tok ei prøvemontering og om eg somla meg til å flytte den vil den nok bli der heile året, var relativt diskre...

Eg gløymde desverre å ta bilde med lyset av, då viste den igrunn ikkje noko særleg.

 

Interresant! Hva slags lim har du brukt? Setter den seg fast i lakken? Og hvor har du ført ledningen hen?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Valsken said:

Interresant! Hva slags lim har du brukt? Setter den seg fast i lakken? Og hvor har du ført ledningen hen?  

Eg har desverre berre prøvd den provisorisk på taket.

Eg har glasstak så vil bruke rutelim. Det vil sitte godt fast, men vil vere mulig å fjerne seinare om det skulle vere nødvendig. Kan og lime på lakk, sitte like godt men vanskelegare å ta vekk.

Tanken er å bruke litt dobbeltsidig tape mellom braketten og taket for å få ei limfuge på rundt 2mm, det gjere det mulig å komme mellom med pianotråd eller kniv. På glas kan ein skjære limen vekk heilt nedi glaset men det er ei mykje mykje vanskelegare oppgåve på lakk sidan knivbladet har lett for å stikke av med lakken.

Ang kabelføring så er det enten opp langs A-stolpen og bakover langs railsa eller å berre bore eit hol i taket en plass. Min bil har gått 315.000km så det er ikkje så kritisk for meg om eg må ta hol i taket. Kanskje litt verre for dei som har nyare/mindre brukt bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, TurboJens skrev:

Eg har desverre berre prøvd den provisorisk på taket.

Eg har glasstak så vil bruke rutelim. Det vil sitte godt fast, men vil vere mulig å fjerne seinare om det skulle vere nødvendig. Kan og lime på lakk, sitte like godt men vanskelegare å ta vekk.

Tanken er å bruke litt dobbeltsidig tape mellom braketten og taket for å få ei limfuge på rundt 2mm, det gjere det mulig å komme mellom med pianotråd eller kniv. På glas kan ein skjære limen vekk heilt nedi glaset men det er ei mykje mykje vanskelegare oppgåve på lakk sidan knivbladet har lett for å stikke av med lakken.

Ang kabelføring så er det enten opp langs A-stolpen og bakover langs railsa eller å berre bore eit hol i taket en plass. Min bil har gått 315.000km så det er ikkje så kritisk for meg om eg må ta hol i taket. Kanskje litt verre for dei som har nyare/mindre brukt bil...

Imponerende kilometerstand da, får jeg spørre hvilke motor som står i? Tror jeg nesten jeg må montere lys i fixpointene. Har ikke glasstak men et lite soltak, kan bli skummelt om jeg glemmer meg og finner på å åpne det hehe. Men tanken da er å trekke ledning på utsiden av A-stolpen også feste den på noen punkt med kabelklips med lim før den går inn i et mellomrom på baksiden av panseret. Høres det dumt ut? Ønsker meg ikke noe hull i taket enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Valsken said:

Imponerende kilometerstand da, får jeg spørre hvilke motor som står i? Tror jeg nesten jeg må montere lys i fixpointene. Har ikke glasstak men et lite soltak, kan bli skummelt om jeg glemmer meg og finner på å åpne det hehe. Men tanken da er å trekke ledning på utsiden av A-stolpen også feste den på noen punkt med kabelklips med lim før den går inn i et mellomrom på baksiden av panseret. Høres det dumt ut? Ønsker meg ikke noe hull i taket enn så lenge.

Jotakk, en fantastisk bil på alle måtar detta. Det mest driftssikre eg har hatt så langt. Motoren er B47, 2.0 190hk som er tuna til ~220. Ganske frisk i frasparket. 8trinns automaten og xDrive. Skifta et 90graders plastrør til oljeåndinga, ellers orginal motor. På sitt 26. oljeskift no, viktig med vedlikehold. Girkassen er flusha 2 gangar.

Ikkje bruk desse limfesta, dei er så stygge. Bruk heller nokre små små klattar med rutelim, når eg tenker meg om så er det sikker mulig å få heilt vekk om du er forsiktig med kniven, lar det stå igjen litt og så fjerna resten med fingerspissane eller kanskje ein runde med rubbing og polering. På eget ansvar :-)

Viktig å prøvemontere med lys på før du bestemmer endeleg plassering! Den må lavt og langt bak for å unngå sjenerande lys i speil/vindusviskera. Fordelen med å gjere det sånn er at du sleppe den største bakdelen med ledbar, at det blir alt for mykje lys første 20-30m foran bilen. Sett strøm på og flytt den bakover til taket skyggar for lyset dei første 30m foran bilen, då har du en tilnærma perfekt montasje :)

Endret av TurboJens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, TurboJens skrev:

Jotakk, en fantastisk bil på alle måtar detta. Det mest driftssikre eg har hatt så langt. Motoren er B47, 2.0 190hk som er tuna til ~220. Ganske frisk i frasparket. 8trinns automaten og xDrive. Skifta et 90graders plastrør til oljeåndinga, ellers orginal motor. På sitt 26. oljeskift no, viktig med vedlikehold. Girkassen er flusha 2 gangar.

Ikkje bruk desse limfesta, dei er så stygge. Bruk heller nokre små små klattar med rutelim, når eg tenker meg om så er det sikker mulig å få heilt vekk om du er forsiktig med kniven, lar det stå igjen litt og så fjerna resten med fingerspissane eller kanskje ein runde med rubbing og polering. På eget ansvar :-)

Viktig å prøvemontere med lys på før du bestemmer endeleg plasserin! Den må lavt og langt bak for å unngå sjenerande lys i speil/vindusviskera. Fordelen med å gjere det sånn er at du sleppe den største bakdelen med ledbar, at det blir alt for mykje lys første 20-30m foran bilen. Sett strøm på og flytt den bakover til taket skyggar for lyset dei første 30m foran bilen, då har du en tilnærma perfekt montasje :)

Gøy å høre at de B47 motorene går så langt! Har en slik en stående i min og. Riktignok bare 136hk (hk avgifter og sånt..) men fremdeles veldig kjekk å kjøre med bakhjulstrekk og manuellgir og relativt lav vekt, men vurderer å få en tune til 190 eller 220.


Hvis jeg skulle droppet limen og montert i de to M6 hullene på taket da. Kunne jeg vel laget noe brakett som skjermer for at lyset ikke treffer for tidlig på veien/panseret eller?

Alternativ løsning kunne vært å ha to 1000metere, en på hver side og unngå å tenke på at en lang ledbar som må passe på begge sider. Men da blir kanskje bilen seende litt ut som Mikke Mus. Burde derimot være ganske lettvint å både montere og fjerne mtp. at jeg bare kan skru de inn med en M6 skrue på hver side. Kabelclips da? Vil de løsne og blåse vekk eller tror du de vil holde?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Valsken said:

Gøy å høre at de B47 motorene går så langt! Har en slik en stående i min og. Riktignok bare 136hk (hk avgifter og sånt..) men fremdeles veldig kjekk å kjøre med bakhjulstrekk og manuellgir og relativt lav vekt, men vurderer å få en tune til 190 eller 220.


Hvis jeg skulle droppet limen og montert i de to M6 hullene på taket da. Kunne jeg vel laget noe brakett som skjermer for at lyset ikke treffer for tidlig på veien/panseret eller?

Alternativ løsning kunne vært å ha to 1000metere, en på hver side og unngå å tenke på at en lang ledbar som må passe på begge sider. Men da blir kanskje bilen seende litt ut som Mikke Mus. Burde derimot være ganske lettvint å både montere og fjerne mtp. at jeg bare kan skru de inn med en M6 skrue på hver side. Kabelclips da? Vil de løsne og blåse vekk eller tror du de vil holde?

 

Du får vel ikkje 220 i den? Ja, det er bra å ikkje ha den N47 motoren.. eg hadde jo ikkje peiling på BMW når denna kom på tunet, skulle egentlig ha Volvo XC90 men denna var så billig, kunne ikkje la den gå.

Eg veit ikkje korleis ein F22 ser ut på taket, men det går sikkert fint. Berre vere obs på det, litt dumt om heile dashbordet skulle lyse opp..

Mikke Mus lys trur eg du skal berre gløyme.. :-o

Det meste vil nok sitte så lenge det er i fartsretninga. Det er det partiet frå kanten og inn til lampen som er mest kritisk, men du skal jo ikkje slepe bilen etter ledninga så det går nok bra.

Når eg montere taklampe (taxi) så brukar eg en sånn blank kabelkanal til lampettledning med lim på (slike som du brukar innandørs i taket heime) som eg trykker kabelen nedi, men då er det berre 2x0.75mm² kabel og det er nok litt knapt til en led bar.

Edit: ser du får for 1.5mm² kabel og:
https://elmaterialer.no/no/festelist-for-pr-2x15mm-mtape-schneider-electric-l12m-7321430130239-4680.html

Endret av TurboJens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...