Gå til innhold

Dashboard lamper, speedometer, turteller defekt etter bytte av batteri

Johnan
 Share

Anbefalte innlegg

Glemte å slå av lysene så tømte batteriet for strøm, prøvde først å start med startkabler og kraft/strøm fra en VW Touran, det hjalp ikke, for når jeg prøvde å starte da så forsvant alle lys i lampene som lyser når man gløder. Så jeg endte med å lade batteriet i natt, men når jeg skulle starte bilen nå idag, så starter den, og lysene fram og bremselys og blinklys virker, men dashbordet er dødt. Utenom ABS lampen da, den lyser og slukker som vanlig når jeg starter. Men utenom AbS lampa så er alt på dashbordet dødt, i kludert speedometer og turteller. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende du har knerta noen moduler med starthjelpen. Flere moduler liker ikke lav spenning heller. Av ting du kan kontrollere selv så er det nok bare sikringer, så kan du bruke diagnoseutstyr for å se hvilke moduler som evt. ikke svarer, se om det er noe fellesnevner (på strømtilførsel eller kommunikasjonsprotokoll).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal koble til hjelpestart frå annan bil så må det gjerast med motoren av. Så når kablane er kobla til kan du starte donorbilen og har du tid er det lurt å la den gå nokre minutt før du starta den som treng starthjelp.

Koblar du til startkablar mellom ein bil som går og ein som er heilt tom for strøm kan det oppstå nokre voldsomme spenningstoppar som kan (sjelden) ta livet av elektronikken. Derfor er slik hjelpestart litt skummelt.

På store kjøretøy står det store klistermerker med tekst tilsvarande "Som hjelpestart må kun batterier benyttes" Det gjeld det same for personbil egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...