Gå til innhold

Rar giring - Bmw e60 525D LCI 2007


Erhb
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Girkassen på min 525D har oppført seg rart en god stund nå og jeg har prøvd forskjellige ting for å fikse den. 

Bilen girer helt fint oppover i alle gir og girer ned fint i alle gir bortsett fra 3-2 gir. Når den girer ned fra 3-2 så vibrerer det i bilen. Nok vibrasjon til at jeg kjenner og hører det godt. Det vibrerer kraftigere når oljen er kald også blir det mindre merkbart jo varmere oljen er. Når oljen er på driftstemperatur så er det nesten ikke merkbart. da virker det bare som at bilen slipper girer og turtallet faller til ca 600 omdreininger.Turtallet ligger på 600 omdreininger hele tiden i 2 girer når jeg ikke gir gass. Turtallet går rett opp igjen når jeg rører gassen. Dette skjer bare i drive når jeg ruller eller bremser uten å røre gassen. Bilen girer ned helt fint fra 3-2 om jeg trykker på gass i det den girer ned. Det skjer ikke i det heletatt når bilen er i sport eller manuell.

 

byttet olje og filter 2 ganger, magnetventiler, mekatronic pakninger og sleeves i fjor sommer. Adapsjoner ble også resatt. Har også fått kontrollert oljenivået i ettertid og det var riktig. Ingen feilkoder heller. 

Fikk avlest clutch verdiene og de så også bra ut

quickcharge pressures:
Clutch A -162 mbar
Clutch B -7 mbar
Clutch C -242 mbar
Clutch D 26 mbar
Clutch E -111 mbar

Quickcharge time:
Clutch A 0 ms
Clutch B 13 ms
Clutch C 2 ms
Clutch D 0 ms
Clutch E 57 ms

 

Noen som har erfaring med noe lignende eller har noen formening om hva som kan føre til vibrasjonen/ristingen i bilen når den girer ned? kan det være noe mekanisk eller fester rundt girkassen eller motoren som gjør at det vibrerer/rister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg å nevne. Rett etter adapsjonene ble resatt så giret bilen ned fra 3-2 uten noe problem slik som den skal gjøre men litt hard giring i starten såklart i alle gir. Det var først etter noen 2-300km at det begynte å komme tilbake. jeg gjorde ikke noe spesielt etter adapsjonene ble resatt. Kjøre bilen som normalt og da kom det sakte men sikkert tilbake

 

jeg synes det er så rart at bilen girer helt fint ned fra 3 til 2 i sport, manuell og når jeg rører gassen men det er først når jeg ruller eller bremser at det blir hard nedgiring

 

Har hørt noe om en slags prosedyre som man skal gjennomføre rett etter adapsjonene har blitt resatt for å lære opp girkassen riktig i starten. Den gjennomførte jeg ikke da det var noe jeg hørte om i ettertid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo teoretisk mulig at tuningen ødelegger for giringen. 

Men jeg har ikke noe mer info enn at jeg også har "trøbbel" med giring på min egen e70, som jo har samme type kasse som deg.
Min kasse ble nullstilt av meg, når jeg foretok oljeskift. Og etter det så ble den rar, når motor/girkasse er kald nok (under +8-10 grader)

Og selv om problemet ikke var der før jeg skiftet olje, så klarer ikke girkassen å lære og oppføre seg etterpå.

Poenget mitt er at jeg er usikker på om problemet er dårlig ingeniørkunst på styringen av girkassene, og at problemene våre kanskje løser seg ved å legge inn feks xHP eller Sutphin på girkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet var der ikke før jeg tunet bilen nei. Det kom en liten stund etter at bilen ble tunet. 
 

girkassen skal jo kunne lære seg å gire riktig etter å ha resatt adapsjoner og kjørt en stund men det virker som at min ikke klarer det helt. Jeg vet at det ble lagt inn momentsperre i 1 og 2 gir når jeg tunet den. 
 

girkassen girer jo veldig fint i alle gir både opp og ned bortsett fra 3 til 2 gir når jeg bremser/ruller. Den girer helt fint ned når jeg hjelper den i form av å sette den i sport/manuell eller ved å røre gassen når den girer så det virker jo som at alt mekanisk virker helt fint. Den girer ned fint på samme tidspunkt når den får hjelp når den ellers ville giret ned selv 
 

jeg pratet faktisk med support fra xhp forrige uke og de var usikker på om det kunne hjelpe og hva eventuelt problemet kunne være. jeg vet at man kan øke clutchtrykket med xhp for å forhinde sluring på clutch og sånt hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, riktig ja. Artig at problemet kom da.

Min bil er også tunet, og jeg er også usikker på om mitt problem kommer av manglende/feil kommunikasjon mellom DDE og EGS pga tuning. Kjipe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er et snedig problem egentlig men jeg er veldig sikker på at det er noe kommunikasjon eller adapsjoner som tuller. Gir ikke mening at det kan være noe mekanisk som et problemet når jeg kan få bilen til å gire ned fint i 30kmt og i sport. 
 

har hatt feilen en god stund nå og jeg har brukt mye penger på å finne ut av problemet uten å lykkes. Begynner å bli litt frustrerende å ikke finne ut av feilen når jeg har planer om å selg og handle nyere bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det neste steget er vel å sette tilbake til original software på motor og nullstille adapsjoner igjen, for både meg og deg, dessverre.

Jeg kan også gire manuelt og virker bilen (girkassen) min knirkefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Får vell prøve å sette den original da. Det er ikke noe problem å fjerne programvaren. tror jeg har 2 dårlige glødeplugger jeg må bytte først slik at jeg får regenerert partikkelfilteret. Veldig kjipt om det ikke er problemet da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som må være på plass for at bilen skal få regenerert partikkelfilteret? 

Er det driftstemp og gløding som må være på plass? Bilen holder 90 grader stabilt etter litt kjøring men har feilkode på 2 glødeplugger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...