Gå til innhold

Bruke USB DAC på after market Android BMW E38?


Anbefalte innlegg

Jeg har lurt litt på å bytte til Android HU på min E38. Så det jeg lurte litt på var å bruke en USB DAC mellom HU og DSP enheten bak i bilen. Det som helt sikkert må gjøres er å designe en nivå skifter for audio signalene. Men det kan jeg ta på strak arm som et hobby prosjekt. Jeg er litt skeptisk til hvor godt det kabelsettet som jeg må bruke fra HU til forsterker er, og det er også et godt stykke mellom enhetene. Samt at DSP skal drives med diffrensielle signal fra radio modul orginalt. Noe jeg tror en Android HU Ikke har. Noen som har noen tanker om dette?? Hvis noen har info om radio modulen hadde det vært fint. Finner ikke noe om signalnivåer på nettet. Men det er ikke værre enn at jeg kan ta med meg et oscilloskop og måle litt selv. Foreløpig er dette bare tankespinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tanken her? Du kjører digitalt inn i en DAC, så analogt inn i en DSP som skal konvertere det til digitalt, manupulere signalet og deretter sende ut analogt igjen? Blir ikke det litt ekstra steg? Hva er poenget med DAC-en her? Sendre en bedre kvalitet på det analoget signalet inn i DSPen enn HU-en greier? Kunne du ha sendt digitalt til DSP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa er dette bare tankespinn. Noe av problemet jeg ser er at lydsignalet må sendes fra HU til DSP. Og den kabelen som må kjøpes til dette formålet ser litt for billig og enkel ut. Kabelen er også 6 meter lang, og den ser ut til å mangle skjerm for analog delen. Den analoge utganhen på HU er singelended. For så lang avtsand med analloge siganeler av denne typen vil jeg si absolutt si differensial  overføring er det beste. Det er en grunn til at BMW valgte å ha differensial overføring selv for den korte vein fra radio modul til DSP. Ved å ha digital overføring fra HU og så bare ha en 15 cm lang analog kabel til DSP eliminerer man en del potensielle problemer. Men man må lage en liten boks som tilpasser signal nivået til DSP enherten. Ikke noe problem for meg. Det er godt mulig dette er som å kjøpe et et rådyrt luftfilter for å vinne en HK eller to. Litt unødvendig og veldig kostbart sett i forhold til det man eventuelt oppnår. En USB DAC kan koste så mye penger man er villig til å betale(10 tusen ikke noe problem), Men jeg tenkte meg laaangt under det.  

Edit. Jeg tenker å bruke den orginale DSP forsterkeren. Mange DSP forsterkere leveres med digtale innganger, og det er helt klart den beste løsningen å kjøre digitalt så mye som mulig i signalkjeden. 

Endret av t06afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du ønsker jo å ha det digitalt lengst mulig, samt færrest overganger fram og tilbake mellom digitalt og analogt. Om det er snakk om balanserte kabler for analoge signaler så hadde jeg heller plassert dac-en nærmest dsp-en og brukt digitalt fram til dit, da har du i grunn ikke behov for balansert signal for å opprettholde kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2023 den 2.00, Lysken skrev:

Ideen er kanskje digitalt fra USB-DAC til original L7 digital DSP? Noen ord om hva du ønsker å oppnå, eller eventuelt hvilke problemer du ser for deg dette vil løse, kan være nyttig å vite.

Vel det viser seg at dette kan virke hvis du har DSP. Men ikke ellers så bra. Grunnen til dette er at fading mellom høytalere front/bak ligger i radioen hvis du ikke har DSP. Men hvis du har DSP skjer fading I DSP. Så hvis du ikke har DSP mates forsterkeren(DSP) av 4 kanaler fra radio(FL+FL-.RL+RL-,RR+,RR-). Hvis man har en DAC med 4 kanaler ut, kunne det kanskje la seg gjøre. Men da må man antagelig ha en egen app for miksing/volum kontrol. Vet ikke om en slik app finnes. Nå har jeg DSP så jeg kommer nok til å gå videre. Skal følge opp  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...