Gå til innhold

E70 Parkbrems: 6023 - EMF: Control unit: faulty power supply


labbetuss
 Share

Anbefalte innlegg

'09 E70 X5. 

Får feilmelding i display om park brake etter oppstart (og denne fungerer heller ikke). Har google og youtuba meg gul og blå, og ser at jeg ikke akkurat er alene. Har prøvd å kjøre reset (knapp ned 5 sek, opp 5 sek) uten at det hjelper. Ingen lyder fra parkbrems.

Ser at ny modul koster 15.000,+ så jeg håper å finne en annen løsning enn å bytte denne..

Har lest ut feilkode med Carly (ja, jeg vet..) og får '6023 EMF: Control unit: faulty power supply'. Noen som har tips til hva og hvor jeg bør lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket sikringen?

Det er også en kjent sak med ledningene til EMF, der de går oppunder bilen, nesten ved EMF. Ledningene kunne ligge feil etter feilmontering på produksjon. Så de kunne gnisse mot et skrufeste. Du kan jo sjekke det også.

Det er visstnok ikke så ofte at hele EMF går i stykker, men bare relè til motor eller motor eller styrkesensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Sikringene så tilsynelatende OK ut. Men hadde ikke noen nye liggende, så byttet med andre kurser. Da fikk jeg mange rare feil på 4x4 og active steering. Parkbrems prøvde å aktivere før feilen poppa opp igjen. Bytta tilbake sikringer og nå har jeg feil på parkbrems OG active steering :) Så noe blåser parkbrems-sikringer. Skal sjekke ledningsnett neste (etter at jeg har vært og kjøpt nye sikringer...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Otis said:

Så den opprinnelige sikringen var gåen? Var det 94 eller 129?

Nei, falsk alarm. Active steering resatte seg etter at jeg kjørte noen meter..

Men noe har skjedd etter at jeg fikla med sikringene. Nå når jeg starter bilen kan jeg faktisk aktivere parkbrems om jeg er kjapp og gjør det før feilmeldingen kommer. Jeg kan fint deaktivere parkbrems også (selv etter at feilmelding kommer), men da kan jeg ikke aktivere igjen (før jeg slår av tenning og starter på nytt).

Så det kan kanskje tyde på at jeg bare må få sletta feilkoden med skikkelig diagnoseverktøy (har som sagt bare Carly)? Mekanisk så ser EMF til å fungere som den skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Otis said:

Nå tror jeg det passer bra å kjøre reset med 5 sek opp, ned, opp.

Hmja, jeg har prøvd det.. trodde jeg.. men nå ble jeg usikker på korrekt prosedyre..? Det jeg har lest er:
Tenning på 2, brems inn, hold knapp 5 sek ned, slipp 1 sek, 5 sek opp. Det er ikke riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er ikke helt sikker jeg heller. Jeg gjorde noe lignende eller helt likt, plutselig virket det.

Men har du forsøkt det nå etter at du fikk litt mer liv i den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

For å følge opp: valgte å ta diagnose hos verksted som konkluderte med hjernedød EMF. Bestilte "ny" fra Tyskland og alt ble i orden etter bytte.

Måtte dog gjenbruke de gamle bremsewirene, da jeg ikke hadde nubbsjans til å få løsnet de fra baksiden på spindelen (rust?). Tips mottas med takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Flataas said:

Hva ble prisen på?

Bestilte selv ny på ebay for 2400ca

Ble rett i underkant av 5000 NOK inkl frakt og mva fra tyskland. Så de var billigere fra kina f.eks ja, men blir überskeptisk når en del som selges ny for 15.000 pluss i Norge blir solgt for 1500-2000 kroner.. (men mulig det bare er meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...