Gå til innhold

Oransje motorvarsel, avlest, EGR ventil


BMW_X3_F25
 Share

Anbefalte innlegg

Hei BMW folk, jeg har en BMW X3, 2013 modell med F25 2 liter dieselmotor. 

I forrige uke begynte motorlampen å lyse (oransje). Jeg antok at det hadde noe med at bilen skulle inn til olje- og filterskift. Så den ble stående til i går da den ble kjørt til verksted. Olje- og alle filterskift ble gjennomført, men det var feilkoder som jeg fikk verkstedet til å ta ut.

For å gjøre en lang historie kort:
Kona bruker bilen mest.
Jeg trengte å bytte en bremsesensor foran som var røket. Dette gjorde jeg samtidig som jeg skiftet skiver og klosser. Nullstilte varsel og så at bilen viste service.
Tidligere i vinter registrerte jeg at bilen signaliserte service, men tenkte dette hadde med bremsesensoren å gjøre (som det da ikke var).Den var nå gått 3000 km over serviceintervall 🙄 

Feilkodene:
2ADB00
- Motorbeskyttelse, sikkerhetskonsept: Momentreduksjon pga. oljeinntak
- Permanent
257E00
- Eksogassens returventil posisjonssensor, signal avbräck eller kortslutning til jord
- Periodisk
255B00
- Eksosen tilbakeslagsventil, posisjonskontsroll: For mye ventil lukket/ positive endringsregler
- Permanent
272E00
- Eksosen tilbakeslagsventil, sannsynlighet: Mekanisk svikt nær stengt posisjon
-Periodisk
24CF00
- Luftmassemåler: Forholdet mellom beregnet og mål luftmasse for liten
- Permanent

Hva betyr disse? Er det bare EGR-ventil? Verkstedet antydet at det kunne ha noe med EGR-ventilen å gjøre, og at den måtte byttes.

Jeg har skrudd en del motor (veteranbil), og kan gjøre mekaniske reparasjoner, men har lav grad av erfaring med "nye" biler. 

Med tanke på feilkodene er det vel fånyttes å forsøke å kjøre med høyere turtall i en periode på 30 minutter og forvente at det løser seg selv?

Kan jeg rengjøre EGR-ventilen? Er det noen her som har utført dette selv, og kan gi en detaljert beskrivelse av hvordan man går frem?

Takker for alle konkrete svar på feilkoder og what to do 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre selv er jo å demontere EGR og se hvordan den ser ut, mtp koks, som evt hindrer bevegelse av EGR.

Ellers er EGR en kjent sak, som går i stykker elektronisk. Men videre feilsøking må påregnes for å være sikker. Men rens/sjekk av EGR er det billigste og enkleste punktet man kan gjøre først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
På 27.5.2023 den 13.53, Otis skrev:

Det du kan gjøre selv er jo å demontere EGR og se hvordan den ser ut, mtp koks, som evt hindrer bevegelse av EGR.

Ellers er EGR en kjent sak, som går i stykker elektronisk. Men videre feilsøking må påregnes for å være sikker. Men rens/sjekk av EGR er det billigste og enkleste punktet man kan gjøre først.

Hei, tok meg jaggu lang tid å svare, men her kommer det. Forsøkte først å rengjøre EGR-ventilen. Det fungerte ca 2 dager så var det tilbake til samme feilen. For en gangs skyld var original EGR rimeligere enn hva andre leverandører hadde. Skiftet EGR og nullstilte kjørecomputeren. Alt er dermed i orden. Takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...