A-J Skrevet Juni 14, 2023 Share Skrevet Juni 14, 2023 Bmw 525d E61 2005 mod Hei. Har hatt feilsøk på bilen. Tok av kontakt til Cas (befinner seg under ratt). Målte spenning på pin 35 på kontakt (inn til cas) til 1.08v. Etter hva jeg har forstått skal det være 2.5v her. Hor kommer denne strømme fra? Har prøvd og koble ut alle moduler, en etter en for å se om spenning falt til 0v. Men ingen forskjell. Ting som ikke virker: Sentrallås Vindusheiser Takluke Instrumentpanel (instrument cluster) Klimaanlegg Vindusviskere IDrive ratt/knapp spinner fritt, ingen motstand Ingen vann eller fukt på kjente steder. Ladespenning ok, 14.10v stabil. Bilen går i dvalemodus. Spenning batteri etter dvale er oppstått 12.7v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Juni 14, 2023 Share Skrevet Juni 14, 2023 Hva sier diagnose? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 14, 2023 Share Skrevet Juni 14, 2023 Såvidt jeg kan se er dette en canbus pinne, for canbus høy. Måler du med kontakten plugget i cas eller tok du ut kontakten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A-J Skrevet Juni 14, 2023 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2023 Hei Otis. Målt på kontakt/ pin etter den er tatt ut av cas. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 14, 2023 Share Skrevet Juni 14, 2023 Ok. Det betyr at det enten er delvis brudd/kortslutning i ledning eller at et annet produkt på canbus ødelegger for deg. Har du foretatt noen diagnose? Evt kan du begynne med å plugge ut moduler som går på canbus. For å se om ting blir bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A-J Skrevet Juni 14, 2023 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2023 Diagnose, se vedlegg. Fra Delphi Flg ble prøvd: Koblet fra en og en modul. Målte spenning etter hvert i håp om og få ett dropp på aktuell pin. Spenning sank med 01-02v etter hver modul som ble frakoblet. Alle moduler bak og alle under dash, inkl instrumentpanel, ccc, klimakontroller, abs og hjerne. Spenning ved pin 35 sank til 0,4v. Ventet ca 30 minutter før en etter en ble montert/plugget til. Den første som jeg koblet til var kbm, da steg spenning på pin 35 til 1.08v. Ingen endring ved de andre tilkoblinger. Alle sikringer er kontrollert og funnet i orden. Diagnose 16.06.23.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 14, 2023 Share Skrevet Juni 14, 2023 Enn om du måler pinne 26. Hvilken volt får du der? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 14, 2023 Share Skrevet Juni 14, 2023 Du kan også måle ohm mellom pinne 26 og 35, men da må du koble av batteriet på bilen først. Med alle moduler tilkoblet skal det vel være 120ohm. Om jeg forstår ting rett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A-J Skrevet Juni 14, 2023 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2023 10 minutter siden, Otis skrev: Enn om du måler pinne 26. Hvilken volt får du der? 26 =2,5v Målinger på kontakt/pin: 25 = jord 19 til 25 = 0v 21 til 25 =13,5v 26 til 25 = 2,5v 34 til 25 = 13,5v 35 til 25 = 1,08v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A-J Skrevet Juni 14, 2023 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2023 7 minutter siden, Otis skrev: Du kan også måle ohm mellom pinne 26 og 35, men da må du koble av batteriet på bilen først. Med alle moduler tilkoblet skal det vel være 120ohm. Om jeg forstår ting rett. Prøver dette i morgen 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A-J Skrevet Juni 14, 2023 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2023 2 timer siden, PIIIPower skrev: Hva sier diagnose? Diagnose ligger i tråden her, nå Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 14, 2023 Share Skrevet Juni 14, 2023 1 time siden, A-J skrev: 26 =2,5v Målinger på kontakt/pin: 25 = jord 19 til 25 = 0v 21 til 25 =13,5v 26 til 25 = 2,5v 34 til 25 = 13,5v 35 til 25 = 1,08v Dette var med hva tilkoblet? Med lader tilkoblet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A-J Skrevet Juni 14, 2023 Forfatter Share Skrevet Juni 14, 2023 1 time siden, Otis skrev: Dette var med hva tilkoblet? Med lader tilkoblet? Ja, lader tilkoblet. 13.8v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 15, 2023 Share Skrevet Juni 15, 2023 Hvilke moduler var tilkoblet på canbus? Du har en modul en plass som ødelegger canbus high. Eller en ledning som har brudd i seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A-J Skrevet Juni 15, 2023 Forfatter Share Skrevet Juni 15, 2023 11 timer siden, Otis skrev: Hvilke moduler var tilkoblet på canbus? Du har en modul en plass som ødelegger canbus high. Eller en ledning som har brudd i seg. Jeg tok av kontakt til cas 2 under rattstamme og målte på pin 35, spenning 1,08v koblet fra alle bokser/moduler en etter en og målte spenning etter hver modul som ble fjernet. spenning sank til 0,4v Etter 30 min satte jeg tilbake kbm (body control module) da steg spenning til 1.08v I dag har jeg feil søkt kabler til bakluke, disse har vært skiftet før, det var kontakter i taket. Koblet disse i fra, samt koblet fra alle kabler til dører. Ingen endring. MEN nå skal du høre, Alle sikringer framme og bak er kontrollert med prøvelampe, voltmeter inkl ohm. Alle sikringer var ok, selv etter to runder med kontroll. I dag skulle jeg sjekk på nytt. Traff på en sikring som var død, ingen strøm inn, og ingen strøm ut. demonterte sikrings boks i den tro at feilen lå i boksen. Men nei, der kommer en egen strømkabel inn til denne sikringen, nr 35. Denne går til Radio/ccc Monterte sammen sikrings boks, og hei du, der var det kommet strøm til sikring nr35. Nå en times tid senere er det kun 0,20v på sikring 35. Hvor kommer denne strømkabelen fra, som forsyner sikring nr 35? Har ikke fått målt ohm mellom pinne 26 og 35 i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå