Gå til innhold

lest ut feilkoder, trenger hjelp med å finne ut hva det er


e39mikkel
 Share

Anbefalte innlegg

hei, jeg har nettopp byttet en lambdasonde før katalysator, samt et løpehjul til reima (tror ikke dette har noe sammenheng men fint å nevne), og har fått opp to feilkoder jeg ikke helt fostår meg på, har lest at den ene feilkoden kan være i sammenheng med lambdasonde men ikke helt hvilken. har sett at en av sondene har litt frynset opp ledning, men ikke like ille som den som ble byttet. bilen går smooth og eneste symptom kan være at den bruker litt mer bensin enn den skal (1,2l/km)

noen som kan hjelpe å tyde disse? (brukte icarsoft max for å lese kodene, slettet de og kjørte bilen en tur og fikk de opp igjen)

fault code 7b dme activation map cooling 

fault code e4 dme fuel trim bank 2 permissible range exceeded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, e39mikkel skrev:

fault code 7b dme activation map cooling 

Første jeg tenker på med denne er defekt termostat. Den er jo styrt av DME, så mulig bilen går for kald pga dette og dermed går med fetere blanding? 

Har du sjekket motortempen via tester eller skjult meny i instrumentpanelet? 

Mener at på E39, så betyr rett opp på motortempnålen 75°. Min E61 med M54B25 ligger på gjennomsnittlig c.a 96-97° nå på sommerstid med vanlig kjøring. Dette med ny termostat og vannpumpe.

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, ///M-ini95 said:

Første jeg tenker på med denne er defekt termostat. Den er jo styrt av DME, så mulig bilen går for kald pga dette og dermed går med fetere blanding? 

Har du sjekket motortempen via tester eller skjult meny i instrumentpanelet? 

Mener at på E39, så betyr rett opp på motortempnålen 75°. Min E61 med M54B25 ligger på gjennomsnittlig c.a 96-97° nå på sommerstid med vanlig kjøring. Dette med ny termostat og vannpumpe.

 

 

jeg tenkte litt på at det kan være defekt termostat, men synes det kan være litt rart pga at den ikke ble berørt under det andre som ble ordnet. har ikke sjekket motortempen med noe tester eller skjult meny i instrumentpanelet, men kan nok sjekke om det er mulig feil. takk for svar, skal komme tilbake og fortelle senere etter feilsøk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 7/8/2023 at 6:16 PM, ///M-ini95 said:

Første jeg tenker på med denne er defekt termostat. Den er jo styrt av DME, så mulig bilen går for kald pga dette og dermed går med fetere blanding? 

Har du sjekket motortempen via tester eller skjult meny i instrumentpanelet? 

Mener at på E39, så betyr rett opp på motortempnålen 75°. Min E61 med M54B25 ligger på gjennomsnittlig c.a 96-97° nå på sommerstid med vanlig kjøring. Dette med ny termostat og vannpumpe.

 

 

Leste temp i sta og så den lå på 98 grader, har ihvertfall bestilt nytt termostat uansett så får jeg se om det funker å bare bytte skiten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
On 7/17/2023 at 9:46 PM, e39mikkel said:

Leste temp i sta og så den lå på 98 grader, har ihvertfall bestilt nytt termostat uansett så får jeg se om det funker å bare bytte skiten

byttet termostat og alt går bra nå, kjørt den litt og den går greit, ingen motorlampe enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...