Gå til innhold

BMW E61 N47 - MAF eller EGR? Eller begge?


VictorH04
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et problem BMW E61 2010 N47D20C nå i de kaldere dager som kommer sporadisk. Bilen går altså da i "limp" mode, men bilen kjører som den skal og går ikke "rough"..

Feilkodene:

1. 3FF1 - DDE: Air-mass flow sensor
2. 4933 - DDE: Air system, air to EGR mass flow, plausibility

Disse kommer da sammen og ikke hver for seg. Når disse feilkodene blir slettet vet bare Gud når de kommer tilbake... Bilen fungerer normalt, ingen napping, rough idle eller lignende.

Håper på noen kloke svar før jeg går til innkjøp av ny MAF (luftmengdemåler) da jeg tror og håper denne er synderen. :-)

IMG_5409.jpeg

IMG_5416.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Øyvind L. - Dette med feilkodene og "limp" mode skjer jo kun på start når det virker som at det har vært "piss-kaldt". Kan det være at EGR ventilen sitter fast av kulden og koks? Bilen min står stort sett ute hele året med unntak da jeg er på jobb, der har jeg oppvarmet garasjeanlegg og har aldri opplevd feilen der eller i varmere dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Liten oppdatering, MAF(luftmengdemåler) som var periodisk feil ble da til permanent feil og lot seg ikke slette. Så kjøpte ny BOSCH enhet. Byttet denne og feilen er borte og har ikke fått samme feilene på kaldstart i kuldedagene nå. 

Dersom feil dukker opp igjen så tar jeg ut EGR ventil og renser den :-) Eventuelt bytter den.

 

 

Endret av VictorH04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...