VictorH04 Skrevet Desember 4, 2023 Share Skrevet Desember 4, 2023 Hei, Har et problem BMW E61 2010 N47D20C nå i de kaldere dager som kommer sporadisk. Bilen går altså da i "limp" mode, men bilen kjører som den skal og går ikke "rough".. Feilkodene: 1. 3FF1 - DDE: Air-mass flow sensor 2. 4933 - DDE: Air system, air to EGR mass flow, plausibility Disse kommer da sammen og ikke hver for seg. Når disse feilkodene blir slettet vet bare Gud når de kommer tilbake... Bilen fungerer normalt, ingen napping, rough idle eller lignende. Håper på noen kloke svar før jeg går til innkjøp av ny MAF (luftmengdemåler) da jeg tror og håper denne er synderen. IMG_5514.mp4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Desember 4, 2023 Share Skrevet Desember 4, 2023 (endret) Hvis EGR ventilen feks ikke åpner som den skal så vil du ofte får feil på LMM. Endret Desember 4, 2023 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VictorH04 Skrevet Desember 4, 2023 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2023 Gjorde litt mer testing med live data nå. Kjørte en EGR controller activation og Air-mass system test i ISTA+. Temp ute -18c. IMG_5523.mp4 IMG_5524.mp4 IMG_5519.mov Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VictorH04 Skrevet Desember 4, 2023 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2023 @Øyvind L. - Dette med feilkodene og "limp" mode skjer jo kun på start når det virker som at det har vært "piss-kaldt". Kan det være at EGR ventilen sitter fast av kulden og koks? Bilen min står stort sett ute hele året med unntak da jeg er på jobb, der har jeg oppvarmet garasjeanlegg og har aldri opplevd feilen der eller i varmere dager. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VictorH04 Skrevet Desember 4, 2023 Forfatter Share Skrevet Desember 4, 2023 Her er også video fra EGR controller activation Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Desember 5, 2023 Share Skrevet Desember 5, 2023 Er nok verdt å ta ut EGR ventilen å sjekke om den sitter fast. At den sitter fast pga full av koks er en helt vanlig feil. De gangene jeg har blendet EGR ventilen før tuning så får man feil på LMM og motorlampe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VictorH04 Skrevet Desember 6, 2023 Forfatter Share Skrevet Desember 6, 2023 Okey, da får man satse på at det er det 👍 Så får jeg finne ett sted å gjøre det i nærmeste fremtid Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VictorH04 Skrevet Januar 18 Forfatter Share Skrevet Januar 18 (endret) Liten oppdatering, MAF(luftmengdemåler) som var periodisk feil ble da til permanent feil og lot seg ikke slette. Så kjøpte ny BOSCH enhet. Byttet denne og feilen er borte og har ikke fått samme feilene på kaldstart i kuldedagene nå. Dersom feil dukker opp igjen så tar jeg ut EGR ventil og renser den Eventuelt bytter den. Endret Januar 18 av VictorH04 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå