Gå til innhold

Bytte filter


Sondrer
 Share

Anbefalte innlegg

  • 5 weeks later...

Du behøver strengt tatt ikke å ta i bruk merkeverksted for at garantien skal gjelde, men EU-lovgivningen for fritt verkstedvalg stiller strenge krav til kompetanse. Nettopp denne kompetansen kan være veldig vanskelig for frittstående verksted å oppfylle.

f.eks. BMW-mekanikere går gjennom regelmessige kurs for å holde seg oppdatert på de modellene de forhandler, inkludert retningslinjer fra produsenten om hvordan jobben skal utføres og med hvilke deler. Hvis allround-verksted skulle gjort dette for Toyota, BMW, Audi, Ford, Lexus, Tesla, Polestar, Volvo, Mercedes, Volkswagen osv... det blir det dårlig omsetning av. Ikke minst større sannsynlighet for at kvaliteten på arbeidet (iht. produsentens krav) synker når du har 100 merker å forholde deg til.

Det er dessuten ikke gitt at de har riktige verktøy til å kunne nullstille servicevarslingene dersom bilen din er relativt ny.

Hvis du velger å benytte et frittstående verksted er det derfor viktig at du tar vare på all dokumentasjon på hva som er gjort og hvilke deler som er benyttet. Det vil du få bruk for hvis det skulle dukke opp en garantisak.

Du må uansett følge serviceintervallene, enten det er dato eller kilometer som inntreffer først

 

Forresten, hva slags service dreier dette seg om? Det er kun i svært sjeldne tilfeller at du kun trenger å bytte kupéfilter, luftfilter og dieselfilter (aka. hvis serviceintervallene allerede har blitt stokket om på, ved at man kun har tatt deler av en service tidligere). Dette er som regel sammenslått med oljeskift, visuell kjøretøykontroll osv. - altså det de kaller en storservice.

Spør fordi jeg selv opplever at frittstående verksted noen ganger har ment at jeg kun trenger 1/3 av hva bilen varsler 🤦‍♂️

 

TLDR: Nei, men sørg for at det blir gjort iht. produsentens krav og skaff god dokumentasjon på arbeidet fra verkstedet som utfører jobben.

Endret av Felix Valentin
Utdyper litt mer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Otis skrev:

Det kan være et lite problem med uavhengige verksteder, for hvem blir skadelidene om bilen feiler og man har brukt 3.partsverksted, som ikke har fulgt produsentens retningslinjer?

Du sier noe der. Risikoen er at verken produsenten eller verkstedet som gjorde jobben tar ansvar. Da er det ikke gøy å være kunde 😓

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...