Gå til innhold

BMW E36 M50B25NV nødmodus trøbbel


Anbefalte innlegg

E36 M50B25NV

Har trøbbel med at bilen kun går i nødmodus med alt tilkoblet. Vil kun gå på tomgang, ved å gi gass så kutter den og stopper til slutt.

får opp feilkode på DME/DDE Engine electronic. Men vet ikke hva problemet er der? 

Skal ikke være noe vakum lekasje.
 

kan nevne ting som er byttet: (alt er orginalt bmw)

lambda

trigger veiv

cam sensor

Prøvd flere forskjellige lmm

kjølevann temp ecu og cluster

tomgangs regulator

coilene er sjekket og i orden, samma med tennpluggene.

kan nevne at bilen går ok uten lmm tilkoblet..


noen som har noe gode tips her?😊

 

IMG_0799.jpeg

Endret av Erlinge36jz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett med originalt BMW-diagnose? INPA f.eks? Trolig mer detaljert feilkode der.

Hva leser LMM av på tomgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, E.C. skrev:

Har du sett med originalt BMW-diagnose? INPA f.eks? Trolig mer detaljert feilkode der.

Hva leser LMM av på tomgang?

Har prøvd, men får ikke komunikasjon med inpa, får opp Error: 16 IFH-0006

Luftmengemåleren viser rundt 1,9 volt ved tomgang mener jeg å huske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, E.C. skrev:

M50 før TU er kanskje såpass gammel at du må ha en kabel som støtter ADS-interface for å kunne bruke INPA. 

Ja leste meg litt frem til det. kunne du funnet en link til slik ADS kabel jeg må ha for å kunne bruke inpa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan nevne at bilen går ok uten lmm tilkoblet..

Med fungerende LMM så skal den vel stoppe når LMM kobles ut? Om den går uten så er den defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Markus E30 skrev:

kan nevne at bilen går ok uten lmm tilkoblet..

Med fungerende LMM så skal den vel stoppe når LMM kobles ut? Om den går uten så er den defekt.

Ja, du sier noe der.
men synes det er rart at det er umulig å øke turtallet med den tilkoblet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt M20 turbo som spiste LMM'er. Den gikk kun på tomgang med defekt LMM, og var umulig å på turtall med LMM koblet i. Koblet den ut og kunne fint kjøre hjem😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Markus E30 skrev:

Kjørt M20 turbo som spiste LMM'er. Den gikk kun på tomgang med defekt LMM, og var umulig å på turtall med LMM koblet i. Koblet den ut og kunne fint kjøre hjem😂

har kjørt uten min påkloblet i 1 års tid, men må på teknisk nå.. Kun dette som holder meg fast i garasjen.. synd det koster nesten 16 000,- for en ny org lmm på Koed🤮

Endret av Erlinge36jz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Markus E30 said:

Med fungerende LMM så skal den vel stoppe når LMM kobles ut? Om den går uten så er den defekt.

Nei, DME går i open loop når du kobler ut LMM. Så det typiske er at en eller annen sensor er dårlig og gir dårlig data, så drar folk ut LMM og da havner motorstyringa i open loop. Sånn umiddelbart så kjennes det som at bilen går bedre og det er jo mulig at open loop kan være bedre enn å gå på skikkelig feil sensorverdier. "Oi, dette må være defekt LMM", så går folk ut og kjøper billig LMM og da er man tilbake til start. Så når man har brukt delekanonen på resten av motoren og fikset det opprinnelige problemet så sitter man kanskje der med uoriginal LMM som gjør at bilen ikke går 100% allikevel, "men det kan jo ikke være LMM for den er ny".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Erlinge36jz said:

Ja leste meg litt frem til det. kunne du funnet en link til slik ADS kabel jeg må ha for å kunne bruke inpa? 

Jeg har/hadde en sånn:

54gaads-960.jpg.70c796eb2a91248f05db4ae66f7d7450.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt den på en laptop med RS232 (en del Dell Latitude fra rundt 2010 har dette, ulempen med disse at det er umulig å få holdbare batterier, så du må ha strøm med kabel), men jeg har også brukt den med en RS232-USB-adapter på en nyere PC. Sistnevnte var da med kabelen satt til OBD, siden det gikk greit for å få kommunikasjon med min E36. Dermed kan jeg ikke bekrefte at RS232 adapter til USB er fullgod som RS232 på PCen mtp ADS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Jeg har brukt den på en laptop med RS232 (en del Dell Latitude fra rundt 2010 har dette, ulempen med disse at det er umulig å få holdbare batterier, så du må ha strøm med kabel), men jeg har også brukt den med en RS232-USB-adapter på en nyere PC. Sistnevnte var da med kabelen satt til OBD, siden det gikk greit for å få kommunikasjon med min E36. Dermed kan jeg ikke bekrefte at RS232 adapter til USB er fullgod som RS232 på PCen mtp ADS.

Skjønner, skal gi det ett forsøk med Rs232 adapter sammen med ADS. Går ikke dette så vet jeg ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...