Gå til innhold

Bmw e30 S54b32


 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

ville bare melde og høre deres synspunkt på problemstillingen som jeg har med min E30 318 skiftet til E46 S54b32 motor godkjent.

Motor og vanos overhalet og jeg kjørte den fra verkstedet hjem ca en time, da fungerte motoren normalt på turtall, og når jeg gasset så hadde motoren kraft, men den kvelte seg på lav turtal og slo av hvis jeg slippet gass pedalen.

Da vi kom frem så koblet vi diagnose apparat og fjernet alle feil meldingene, og der plutselig begynte feilen å skje, når man startet motoren så fikk den ikke noe kraft mer, den bare kjørte som om den var på nødmodus. Og siden ta har vi ikke fått feilen til å gå vekk. Men gikk på tomgang plutselig.

Gjort utbedringer:

-Skiftet diff.sperre kardang
(Mulig Feil utveksling på nye?)

-ny luftfilter sensor
-ny gasspjeld sensor oppe
olje/ bensin filter(orginal ifra318i),
coil og tennplugger(ble fort sotet igjen)
-den trekker ikke falsk luft
-Vanos lager ikke typisk deffekt lyd
-tatt full service
-tatt bort startsperre for ecu feil

Se på Diagnose som er igjen
Noe tanker på hva burde gjøres?

Screenshot_20240312_131617_Messages.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som helt vanlige feil med S54 som er kasta oppi E30.

Hvis den sviver på tomgang så kan du jo kjøre en vanos test i ISTA. Da får du i alle fall svar på om vanos og timing er i orden.

43: Mangler vel signal fra utgående temp sensor på radiator.

44: Mangler signal fra oljenivå sensor.

66: Har vel fjenet EWS fra DME da du sikkert har en Alpha-N software.

132: Du har sikkert ikke MK60 montert.

133: Du sikkert ikke rattvinkelsesor montert.

134: Du har sikkert ikke E46M3 instrument.

137: Du har mangler en "ventil" som sitter på vacuum på bkf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren har egentlig vært oppi og kjørt 30.000km, før den fikk veivaksel og råde problem. Da ble den overhalet.

Så alle de feilene du nevnet, har de vært der før motor ble tatt ut eller etter at motor ble settet inn igjen tro.

Må alle punktene fikses, for å få en normal kjøring.

Vet du om noen som er flinke på det nær Oslo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rashid skrev:

Motoren har egentlig vært oppi og kjørt 30.000km, før den fikk veivaksel og råde problem. Da ble den overhalet.

Så alle de feilene du nevnet, har de vært der før motor ble tatt ut eller etter at motor ble settet inn igjen tro.

Må alle punktene fikses, for å få en normal kjøring.

Vet du om noen som er flinke på det nær Oslo 

De feilene skal ikke ha noe med at motoren går i "nødmodus". Litt usikker på den oljenivå føleren, men mener at de ikke skal ha noe å bety.

Som jeg skrev. Få sjekket vanos men vanos test i ISTA og eventuelt prøv med en annen DME hvis du har muligheten for det. Kan ha skjedd noe med software når du har fjernet EWS.

Hvor mye er gjort i software i DME?

Utveksling på diff har ikke noe å bety. Det skjønner ikke DME når ikke du har MK60 abs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren har egentlig vært oppi og kjørt 30.000km, før den fikk veivaksel og råde problem. Da ble den overhalet.

Så alle de feilene du nevnet, har de vært der før motor ble tatt ut eller etter at motor ble settet inn igjen tro.

Må alle punktene fikses, for å få en normal kjøring.

Vet du om noen som er flinke på det nær Oslo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skjønner...

Vet du om noen nærmere Oslo som er flinke på fikse dette, som har ISTA tilgang også skjønner det andre med kontakt mangler.. 

 

Alf lie?

Hvor mange av de er nødvendig of fikses

 

Takker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket med verkstedet Vanos er riktig.

Tror du alle signaler som mangler må fikses? 

Siden motor har før overhaling fungert, og da med samme Ecu Innstillinger.

EWS og MK60 abs er vel bevist fjernet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, rashid skrev:

Sjekket med verkstedet Vanos er riktig.

Tror du alle signaler som mangler må fikses? 

Siden motor har før overhaling fungert, og da med samme Ecu Innstillinger.

EWS og MK60 abs er vel bevist fjernet

Hvis den er koblet opp på helt samme måte som før overhaling så skal det ikke ha noe å bety.

Du kan jo sjekke ut den radiator temp. Hvis den er på utløpet så skal det ikke ha noe å bety. Kan ikke se hele teksten på bildet ditt.

 

Hvis alt er ok elektrisk så må du gå på hardware. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for gode råd, du må ha bygget om slik motor før..:grin:.  ECU har det vært snakk om å flushe, eller bytte til ny. Blir det ikke mye jobb da med og tilpasse den på nytt, hva er best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, RF91 skrev:

"Treng" ein MK60 når ein set S54 i E30 @Øyvind L.? Skal skifta motor i E30'en etterkvart og ser etter alt av synspunkt frå folk som har montert S54 i E30 (solenge enkelte frå Karmøy ikkje har vore involvert 😂)

Man trenger ikke MK60 i E30 når man setter i S54. Det går helt fint uten. 99% av E30 med S54 går uten MK60, men det er absolutt å anbefale. :D Men det er mye mer arbeid å sette i MK60. :) Må ha en delebil eller dele ledningsnett. :) Alt som kommer fra eller har kommet fra Karmøy kan være veldig smart å styre unna. :)

 

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, rashid skrev:

Ok takk for gode råd, du må ha bygget om slik motor før..:grin:.  ECU har det vært snakk om å flushe, eller bytte til ny. Blir det ikke mye jobb da med og tilpasse den på nytt, hva er best

Så lenge DME er uten EWS så trenger du ikke gjøre endringer for å teste en annen DME. Du vil bare få en del feilkoder. Må selvfølgelig være til manuell gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kommet noe videre sjekket vanos med ISTA var bra, måtte bytte radiator..

Virker som at elektronik ikke er blitt riktig montert, etter at motor ble satt inn igjen etter overhaling. 

Mange ledninger under rattet, mulig må gjøres noe om der.

Men vi prøver å jobbe videre ut ifra feilkoder

Den starter bra, men går høyt på tomgang. Motorkraften er noe tilbake 

Screenshot_20240312_131617_Messages.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei, gjort flere grep mistenker at den trekker falsk luft. Se på den siste 137 mangler ventil for vaccum?

Kan det være årsaken til resten av feilkodene 

Startsperre og Abs er tatt bort bevist 

Screenshot_20240312_131617_Messages.jpg

Screenshot_20240313_130824_Messages.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...