Gå til innhold

Stempel ute av kalipper – hva nå?

Mekkenoob
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg prestert det kunststykket å løsne stempelet fra kalipperen. 

Hadde ikke nubbesjangs til å trykke inn stempelet, verken med den klassiske «skrujern inn i bremseskiva», eller med eget stempelverktøy fra Biltema. Stempelet satt bom fast, og jeg fikk ikke rikket det. Googlet problemet, og fikk opp forslag om at den kanskje var på vei inn skjevt, og ble anbefalt å lirke litt på stempelet for å se om jeg fikk rettet det opp.

Vel, i neste øyeblikk satt jeg med et stempel i fanget og en halvliter bremsevæske på asfalten.

Prøvde å sette stempelet inn igjen, men det var helt fåfengt. Tenkte deretter å bare ta med meg hele kalipperen hjem, i tilfelle jeg har mer hell med verktøy hjemme, men jeg klarte ikke engang å løsne bremseslangen fra kalipperen. Den satt også bom fast. 

Så nå sitter jeg her med et løst stempel, en kalipper som jeg ikke får fjernet fra bilen, og et helt hav av bremsevæske på asfalten.

Hva gjør jeg nå?

Ny kalipper? Prøve hardere å få stempelet inn (hvordan)? Noe annet? 

All hjelp og gode råd tas i mot med enorm takk :D 

Edit: Glemte å nevne at dette er en E60, hvis det er relevant :)

Endret av Mekkenoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare lirke det på plass. Kan være litt klønete å få på plass gummibelgen, men du må bare prøve. Er veldig små tolleranser så om stempelet sitter fast når du prøver å presse det på plass så er det på vei inn skjevt.

Greit å sjekke at ikke bremsevæskebeholderen er tørr, er den det kan det være du må lufte abs pumpa med ISTA f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må først og fremst finne årsaken til at den ikke ville inn i utgangspunktet.

Er det rust på stempelet?

Presser pakninga for hardt på stempelet pga korrosjon i spor til pakning eller svella pakning? 

Tett bremseslange?

Ofte svært rimelig med ny caliper på feks Eurodel så ville vurdert det hvis du uansett må kjøpe deler. 

Endret av Lars89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...