PIIIPower Skrevet Mai 2 Share Skrevet Mai 2 (endret) (Gjelder ikke BMW'n så jeg legger denne i OT) Jeg har ett problem med dekka på en av bilene og siden det finnes mange kunnskapsrike her så prøver jeg meg jeg. Bilen er en SUV type og har det med å slite dekk snålt, Dette fører over tid til trappesliting og jeg opplever under spesielle forhold "humping" i hele bilen. Gjelder i utgangspunktet på sommerdekk som er 245/45/19 med 2.4bar. Kan ikke huske å ha merket det med vinterdekk som er 225/60/17 med samme trykk. Humpingen forsvinner hvis jeg setter på nye dekk. 19" felger har en bredde på 7,5J Har vært innom hjulstilling, men det er grønt eller fryktelig nære i utgangspunktet. Det jeg har merket meg er at det er vanskelig å se mønsteret på dekket når man ser på det fra siden, dekket eser liksom ut (gjelder alle dekk jeg har hatt på, Conti/Falken) på sommerdekk. Hva kan jeg gjøre gjøre/sjekke? Er det for lavt dekktrykk? Kan det være slakk i foringer ol? Er det dårlig/feil forhold mellom dekkbredde og felgbredde? Håper på smarte svar og utfyllende spørsmål dersom det er noe jeg ikke har tatt med. Endret Mai 11 av PIIIPower Bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flataas Skrevet Mai 2 Share Skrevet Mai 2 Litt kjapp googling viser en tabell over anbefalte dekkstørrelser til felger i ulik dimensjon PIIIPower reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Mai 2 Forfatter Share Skrevet Mai 2 Flott, Så produsenten har fucka det til... det skulle vel ikke være noe i veien for å bruke smalere dekk så lenge vektbelastning er ok? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flataas Skrevet Mai 2 Share Skrevet Mai 2 Det er ikke noe problem nei. Det er gjort det samme på XC90’en min, den har 9Jx20" rundt hele og orginal dimensjon er 275/45R20 men opplever heldigvis ikke noe problemer som deg. Både X5’en jeg hadde og på XC90’en så kjører jeg maks dekktrykk PIIIPower og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Mai 11 Forfatter Share Skrevet Mai 11 Følger opp denne litt til, skulle gjerne hatt ett definitivt svar. I følge STRO er ikke dim og felgbredde helt galt. Jmf. rulleomkrets er det ingenting som er det ingen ideelle dimensjoner til 19x7,5😵 Hadde en "langtur" opp til Gjøvik som består av fine veier med stort sett 80/90/100, men noen litt funky svinger for en styltebil. Og det ser ut til at dekkene ruller bra sideveis på felgen. Ser ut som om jeg har ligget inntil en fortauskant, men slikt gjør ikke jeg😉 kan det være så enkelt at dekksidene på Falken FK510 er for myke/har kollapset? Luft er 2.4 bar som angitt i bok og klistremerke i dør. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå