Gå til innhold

Avrondet svinghjulsbolt...!!


Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp begynt bytte av clutch/svinghjul/utløserlager og div.

Fikk et stygt syn når eg skulle demontere svinghjul.. Fikk låst svinghjul med en genial planke :D 

Fikk opp alle utenom den ene som var allerede litt dårlig haud på bolt, prøvd noen triks. bla å låse haude litt av med å presse på en gummihanske på torxn. Dette gikk ikkje å gikk bare rondt.. Etter kvart ble de bare verre å måtte bare borre ut. Prøve me grisepigg osv, gikk ikkje de heller. Sitter nå igjen med bolt inne i gjenger(gjengene er heile).

Noen som har verdt borti liggnende??? grisepigg klarer vell ikkje å løsne 100+ nm??

Simmering og pakninger er bestilt..! :D 
Legger ved litt bilder.

 


Takker for svar!!

1948883403_gylysningpsvinghjul.jpg

1133993643_Oversiktbildesvinghjul1.jpg

1179524641_Oversiktbildesvinghjul.jpg

Endret av Jonny Haram
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grisepikk er noe som lager mer problem for folk enn det løser. Egna i situasjoner der det knekte gjengepartiet i seg selv er løst, typisk der bolthodet har knekt av grunna vibrasjoner eller trøtthetsbrudd. Prøv deg fram, men ikke legg mye makt på den slik den knekker da blir ting veldig trist. Om en bolt sitter så fast på gjengene ( ikkje forspennet) at en ødelegger bolthodet så går det aldri med grisepikk)

Det eneste værre enn en fastrusta knekt bolt er enn fastrusta knekt bolt med en knekt grisepikk. Dem er jo også koniske, så om man begynner å bruke makt på en grisepikk så sprenger jo dem ut å setter bolten enda mere fast.

Det som ikkje hjelper her er jo at det er en av dem mest fintfølende delene i motoren du har en knekt bolt inne i. Monterer du f.eks sammen uten den ene bolten så er jo balansen ute på tur.

I slike situasjoner så ville eg tatt en utdriver (flat ende så ikkje en utvider bolten som om en hadde brukt kjørner) å gi den 20-30 kakk i enden så du får banka flatt evt rust eller problemer med gjengene.  Du får tak i en kamerat med dreiebenk. Så dreier dere ei foring som dere kan banke lett nedi hullet på svinghjulet som matcher det med den knekte bolten. ( er jo styrehylse her ) Lag lett presspasning ute mot frigangen i hullet på svinghjulet, så måler dere minstediameteren på en bolt ( nede i gjengene, med skyvelære) og borrer hullet i foringa ca 2mm mindre enn dette, og får tak i egna bor. ( her kan en velge litt diameter etter hva dere får tak i)

Greia er at du da kan montere på svinghjulet som borelære, borre ut senter på bolten uten at det er risiko for at boren vandrer seg ut i gjengene. Da tar du også bort mye av presset som holder den fast. Kan da prøve å bare bruke en liten egna kjørner til å banke inn kanten som står igjen mot senter slik du klarer å få tak på den med nebbtang. Kakk ut igjen foringa, kjøp ny bolt og monter. Skulle det være problem med gjengene, så få tak i gjengetapp, trekk den bolten litt mindre enn resten å heller sikre med litt loctite 243.

triks forøvrig både med torx og unbrako er å slipe enden på pipa slik dem ikkje har entringsradius, da har man fort 30% mere grep :)

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...