Gå til innhold

Trenger hjelp med feilsøking

Dahlen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Sliter med knirke/knakelyd fra forstilling en eller annen plass på min e61.. lyden kommer og går veldig, ofte over bittesmå humper eller i sving, og når det er fuktig ute. Alt av slitte foringer, bærearmer, stabstag og lignende ble pekt ut og byttet, inkl tårnlager, og nesten helt nye fjærer og dempere. Lyden blir ikke borte, og kan nesten høres ut som den kommer fra mye nærmere rattet og dashbordet enn nede ved hjulene hvis det gir noe mening.. noen som har noe tips? Blir smågal😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stretch, men hadde kneppelyd fra det staget som går fra støtdemper-torpedo-støtdemper. Vet ikke hva det kalles men, tårnstag. 

Disse boltene sitter med locktite og nærmere 60nm tror jeg, de kan fort løsne og lage kneppelyd. 

Om ikke annet, veldig enkelt å sjekke om boltene sitter godt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så dumt det forslaget over. Disse avstivere monteres i en alu-brakett mot torpedovegg og det er fort gjort å dra ut gjengene der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, takk for gode tips! har gått over nå. satt i nye bolter og stramma greit igjen, men kneppe og knirkelyden er der enda, kommer og går littegrann.. mener jeg nesten kan "kjenne" det litt i bilen når lyden kommer også.. nye tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2024 den 0.41, Dahlen skrev:

Hmm nei, letteste måten å sjekke det på da? Og ville det ikke da vært mer kontinuerlig?

Det "burde" vært mer kontinuerlig, det er riktig, men litt vanskelig å si frekvensen over nett tenker jeg. 

Lenkestagene på min bil var litt irriterende, de også lagde lyd, det var vanskelig å finne. Slakket ville være tilstede 1 gang og så forsvant den nesten, men disse kan du dra i opp og ned, frem og tilbake for å prøve å få frem noe. Eller du kan svinge hardt og fort fra side til side, så du får gynging i bilen. Da kan du også få det frem. 

Nå kan jeg ikke si at jeg husker å noen gang har funnet årsaken til en knirkelyd i forstilling/bakstilling. 

Kan ha funnet lignende i tårnlager, men da er knirkelyden somregel ved sving vel. På e60/61 så tror jeg tårnlager er litt kjent for å samle vann i lageret pga design, det kan jo være to separate lyder i bilen din. 

Disse tror jeg du kan sjekke ved å ta av plastikken over mutteren på toppen av støtdemperen for visuell inspeksjon, se om lagrene er tørre, burde være rustne og full av støv eventuelt. Disse kan du da prøve å spraye litt for å se om det blir borte en periode. 

Har du video av begge lydene kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Er så vanskelig å fange opp lyden, men skal prøve i dag. Tårnlager, stabilisatorstagene begge sider, samt foringene foran på stabstag er byttet. Dempere og fjærer er også nesten ny. Tok firhjulskontroll i går, men dem kunne heller ikke kjenne noe slakk.. lyden kommer ikke når jeg svinger når bilen står rolig, da er det ingen lyd, bilen må gå fremover, også kommer lyden når jeg svinger og kjører eller kjører over litt ujevn vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...