Video Skrevet Juli 16 Share Skrevet Juli 16 (endret) og etter noen minutter så er den fin? DISA skal være bra (hører de klikke som de skal men skal sjekke de), skal sjekke EGR, har byttet Vanos styringsventiler, ikke sjekket NOx eller innsug. pluggene er nye, nylig byttet toppdeksel med tilhørende pakning, ikke olje i dyser eller plugg. Drar meg i håret!!! Får ikke feilmeldinger på dette, kjører kun 98 oktan. Hjelp og tips mottas med stor takk Endret Juli 16 av Video Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RemyNG Skrevet Juli 16 Share Skrevet Juli 16 Dyser er en gjenganger på disse motorene. Kan være lekkasje på dyse eventuelt. Byttet du coiler og når du bytta tennplugger? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Video Skrevet Juli 16 Forfatter Share Skrevet Juli 16 2 minutes ago, RemyNG said: Dyser er en gjenganger på disse motorene. Kan være lekkasje på dyse eventuelt. Byttet du coiler og når du bytta tennplugger? Ifjor sommer ble en dyse byttet pga lekkasje, coiler og plugger ble byttet samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RemyNG Skrevet Juli 16 Share Skrevet Juli 16 Har du tilgang til diagnose utstyr da til å lese verdiene motoren gir? Disse motorene her er nokså følsomme uten at man trenger å få opp feil. Har hatt en par omganger selv på min selv ved bytte av toppdeksel så har jeg tydeligvis ikke dyttet ned coilen skikkelig som har resultert i fjusking. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Video Skrevet Juli 16 Forfatter Share Skrevet Juli 16 Just now, RemyNG said: Har du tilgang til diagnose utstyr da til å lese verdiene motoren gir? Disse motorene her er nokså følsomme uten at man trenger å få opp feil. Har hatt en par omganger selv på min selv ved bytte av toppdeksel så har jeg tydeligvis ikke dyttet ned coilen skikkelig som har resultert i fjusking. Har dessverre ikke tilgang på det 😢 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juli 16 Share Skrevet Juli 16 (endret) Det kan være feilmelding i ECU, selv om du ikke får motorlampe. Høres ut som en dyse som lekker litt. Ikke uvanlig på disse. Da ligger det litt bensin igjen i brennkammer, som gir dårlig forbrenning eller misfire ved kaldstart, men problemet forsvinner etter et par minutter. Ser du byttet 1 stk i fjor, men de andre 5 kan begynne å fuske når som helst. Hvilken index er det på de gamle dysene dine? Jo lavere tall jo verre er de. Endret Juli 16 av *MrB* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Video Skrevet Juli 16 Forfatter Share Skrevet Juli 16 8 minutes ago, *MrB* said: Det kan være feilmelding i ECU, selv om du ikke går motorlampe. Høres ut som en dyse som lekker litt. Ikke uvanlig på disse. Da ligger det litt bensin igjen i brennkammer, som gir dårlig forbrenning eller misfire ved kaldstart, men problemet forsvinner etter et par minutter. Ser du byttet 1 stk i fjor, men de andre 5 kan begynne å fuske når som helst. Hvilken index er det på de gamle dysene dine? Jo lavere tall jo verre er de. Har tenkt på dette som en mulig kilde ja. Index 8 og 11 på den som ble byttet. Har tatt alle ut og renset i ultralyd vasker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juli 16 Share Skrevet Juli 16 Index 11 et nyeste tilgjengelige til N53, selv om index 12 angivelig skal funke. (Ment for N54). Index 8 må du nesten regne med svikter etterhvert. Hvor langt er bilen gått? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Video Skrevet Juli 16 Forfatter Share Skrevet Juli 16 3 minutes ago, *MrB* said: Index 11 et nyeste tilgjengelige til N53, selv om index 12 angivelig skal funke. (Ment for N54). Index 8 må du nesten regne med svikter etterhvert. Hvor langt er bilen gått? 125000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Juli 16 Share Skrevet Juli 16 Ok. Det er jo ikke allverden, men på den annen side begynte 2 av mine index 8 å fuske på ca 80000km. Dette var en E60 fra 2009, og det skjedde i 2013 på en bil med Premium Selection garanti, så jeg var heldig og fikk byttet alle 6 til index 11 kostnadsfritt. Start uansett med å få lest ut noen verdier. Dysene koster litt, så kjedelig å bytte på måfå, selv om det høres ut som det kan være noe der. Det er folk som har hatt suksess med å rense de slik du har, men det er nok ikke helt bankers. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Video Skrevet Juli 16 Forfatter Share Skrevet Juli 16 1 minute ago, *MrB* said: Ok. Det er jo ikke allverden, men på den annen side begynte 2 av mine index 8 å fuske på ca 80000km. Dette var en E60 fra 2009, og det skjedde i 2013 på en bil med Premium Selection garanti, så jeg var heldig og fikk byttet alle 6 til index 11 kostnadsfritt. Start uansett med å få lest ut noen verdier. Dysene koster litt, så kjedelig å bytte på måfå, selv om det høres ut som det kan være noe der. Det er folk som har hatt suksess med å rense de slik du har, men det er nok ikke helt bankers. Ja tenkte det. Har bestilt injektor cleaner. Sånn som åpner og lukker de under rengjøring 👍. Hvis ikke blir det av med innsuget uansett for å sjekke status der. Takk for bra innspill 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Video Skrevet August 14 Forfatter Share Skrevet August 14 En liten oppdatering:) Innsuget er tatt av og ventilene så faktisk greie ut, renset med børste og spray (Motip EGR cleaner), renset også EGR ventilen, var litt sot i den men ikke mye, har sjekket alle pluggene og de var fine og tørre, har sett nedi sylinderen med endoscop og alle er fine. Bilen fusker fortsatt litt rett etter kaldstart og jeg har lest ut noen data men skjønner meg ikke så mye på det ennå dessverre:( se vedlagte fil, data er lest når motoren er varm og går jevnt). Jeg kom derimot over en youtube video her om dagen som kanskje kan være en årsak. Jeg har nemlig tatt ut og inn injektorene endel ganger men aldri byttet teflon pakningen nederst på injektoren, den skal jo utvide seg under varme og hvis den er slitt så vil den kanskje ikke utvide seg med en gang/tette når motoren er kald? Han i videoen tapet injektoren med gjengetape og fikset problemet men vet ikke helt om jeg vil ha tape nedi der? Uansett er nye pakninger bestilt og når jeg bytter de så skal jeg sjekke alle injektorene for lekkasje. Det er snakk om et par minutters kjøring så er alt fint??? Blir gaaaaal:) https://www.youtube.com/watch?v=JZan2keIDZE&t=358s https://www.youtube.com/shorts/AwQg-3cfLZY 01_Combine.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marlo Skrevet August 14 Share Skrevet August 14 (endret) Teflon ringer må byttes hvis dyser tas ut. Clips/decouplers bør også byttes. Du kan bruke egnet spesial verktøy til ringene ellers vet jeg noen bruker en penn. Tape kan brukes til å komprimere ring, men fjernes før dyse settes inn. Ville aldri vurdert å bruke tape som han i YT videoen... Edit: Ps, når jeg hadde fusking ved kaldstart for noen år siden så var det en dyse som lakk. Endret August 14 av Marlo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Video Skrevet August 14 Forfatter Share Skrevet August 14 1 hour ago, Marlo said: Teflon ringer må byttes hvis dyser tas ut. Clips/decouplers bør også byttes. Du kan bruke egnet spesial verktøy til ringene ellers vet jeg noen bruker en penn. Tape kan brukes til å komprimere ring, men fjernes før dyse settes inn. Ville aldri vurdert å bruke tape som han i YT videoen... Edit: Ps, når jeg hadde fusking ved kaldstart for noen år siden så var det en dyse som lakk. Men gikk den fint så fort den ble varm? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marlo Skrevet August 14 Share Skrevet August 14 Ja, men venter man lenge nok vil man få motorlampe og misfire kode(r). Det som skjer når en dyse lekker litt og motor står over natta/til den er kald er at motor vil fuske ved oppstart til overskudds bensin fra dårlig dyse blir forbrent. MSD80/81 tilpasser innsprøytningen til de andre dysene så de kompenserer for den dårlige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå