Gå til innhold

2015 218i Active Tourer: Feilmelding på vanos ventiler

Goofy1976
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Motorlampa lyser sporadisk på bilen, og etter feildiagnostisering hos Bilia fikk jeg beskjed om at begge vanos ventilene må byttes pga. forhøyede verdier på eksosen.

Det synes jeg virker litt drøyt i og med at bilen ikke har gått mer enn 120.000. Har søkt litt på nettet, og etter det jeg har fått med meg skal det holde å bytte pakningene på begge vanos ventilene. Er dere enige i at det er det som er mest fornuftig å gjøre?

Hvis ja, kan noen anbefale meg et verksted på østlandet som kan bytte pakningene uten at det koster det hvite ut av øyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken pakning? Har du søkt på vanosproblemer for akkurat din motor eller generelt? Vanos på B38 ser ut til å være ganske annerledes enn på f.eks. gamle M52 og M54. På B38 ser det ut til å være en aktuator og en sentralventil som totalt koster i området 2500-3000 kr. Aktuatoren virker å være rimelig greit å bytte, mens sentralventilen ser ut til å være ganske så mye jobb med halve motoren demontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, E.C. skrev:

Hvilken pakning? Har du søkt på vanosproblemer for akkurat din motor eller generelt? Vanos på B38 ser ut til å være ganske annerledes enn på f.eks. gamle M52 og M54. På B38 ser det ut til å være en aktuator og en sentralventil som totalt koster i området 2500-3000 kr. Aktuatoren virker å være rimelig greit å bytte, mens sentralventilen ser ut til å være ganske så mye jobb med halve motoren demontert.

Jeg har bare søkt på vanos generelt, og trodde vanos var bygd opp på mer eller mindre samme prinsipp uavhengig av motortype.

Som du sikkert allerede har skjønt så har jeg ikke peiling på bil i det hele tatt, og trenger litt hjelp😉

Bytte av vanos ventilene ble anslått av Bilia til å koste rundt 60.000-70.000 som er ca. halvparten av det jeg kjøpte bilen for.

Det høres jo helt vanvittig ut, og er ganske desperat etter å finne en rimeligere løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ingen pakninger av denne typen i din motor. Hovedprinsippet for vanos er likt, men det har skjedd litt siden det først kom midt på 90-tallet.

Det kan virke som at det ikke er et helt ukjent problem for denne motoren og da er det ikke umulig at prisene begynner å krype opp mot det du har skrevet der mtp. mengde jobb som er med i bildet. Jeg hadde sjekket opp med andre BMW-verksteder for et estimat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...